​Lägesbild onsdag den 10 juni med anledning av arbetet med covid-19

​Lägesbild onsdag den 10 juni med anledning av arbetet med covid-19

Visir införs för att ytterligare minska smittspridning inom hemvården och så förbereder sig Lund Tourist Center på anpassningar i sommar. Det är några av frågorna som lyfts på onsdagen i Lunds kommuns arbete med effekterna av covid-19.

Ytterligare försiktighetsåtgärder införs inom hemvården

Som ett steg i åtgärderna för att minska smittspridningen av covid-19 kommer vård- och omsorgspersonal inom hemvård att använda visir vid besök hos brukare. Visiren ska användas vid ansiktsnära arbete som utförs inom 2 meters avstånd, exempelvis vid toalettbesök, påklädning eller provtagning. De visir som personalen använder är personbundna och rengörs noggrant med yt-desinfektion efter varje hemvårdsbesök.

Fortsatt stängt på träffpunkter, lunchrestauranger och gemensamhetslokaler

Vi fortsätter att göra vårt yttersta för att skydda kommunens äldre och riskgrupper. De tillfälliga stängningarna inom vård- och omsorgsverksamheter förlängs därför till den 31 augusti respektive 30 september.

Läs mer på lund.se under senior och riskgrupp

Upptäck Lunds kommun i sommar

Fler och fler besöksmål i och omkring Lund har öppnat eller kommer att öppnar upp inom kort, däribland Skissernas museum, Historiska museet, Uppåkra Arkeologiska Center men också Lund Tourist Center.

När Lund Tourist Center, som är en del av Visit Lund AB, öppnar igen den 15 juni har en del ändringar och anpassningar i lokalen gjorts i syfte att minska smittspridningen av coronaviruset och covid-19. Med öppningen vill vi inspirera till att upptäcka Lund för dem som semestrar hemmavid, och så klart, fortsatt även för de som är besökare till Lund i sommar. Det kommer till exempel finnas en tipsvägg för upplevelser och aktiviteter i Lund och Skåne, dit är man välkommen att både hämta och lämna tips till sin ”hemester”. Parallellt med den information och inspiration vi ger om att upptäcka Lund och omgivningarna, vill vi också påminna om att ta hand om varandra och vår natur som redan är välbesökt i år.

Lund Tourist Center kommer likt tidigare år även synas ute på stan. Stortorget blir basen för uteservicen, men i år kommer vi även att synas ute i de östra kommundelarna. I år är verksamheten också förstärkt med åtta kommunala feriepraktikanter. Praktikanterna kommer röra sig i stan som en slags Lund-ambassadörer och kommer bland annat synas där en yngre målgrupp rör sig, skateparken Söderlyckan är en av dem.

Vill man ta del av tips och inspiration digitalt finns www.visitlund.se som i år har fått en särskild sida med inspiration som förhåller sig lite extra till situationen. Med denna sida vill vi också uppmuntra lundaborna att stötta och ge sin kärlek åt det lokala. Här kan du läsa mer: https://visitlund.se/love-lund/

Turistbyrån öppettider i sommar:

Mån-fre 10-17
Lör/sön 11-15