LitteraLund utlyser skrivartävling på skräcktema för 15- till 18-åringar

Världens undergång, zombier, vampyrer, varulvar, mord och mystik. LitteraLunds skrivartävling för 15- till 18-åringar har i år ett blodigt tema. Sista dag för att skicka in bidrag är den åttonde mars. På spel står en läsplatta och att få ge ut en alldeles egen bok.

-Vi har planer på att programlägga hela ungadagen under festivalen i april på tema skräck, säger projektledaren Kristina Wåhlin som själv följer zombieserien The Walking Dead.
-Vurmen för den här typen av böcker, film och annan media tycks inte avta. Nu vill vi känna Lundaungarna på pulsen. Lyckas de skrämma oss? Säger Kristina Wåhlin.

Hur gör man då för att delta i tävlingen? Formen är fri, vilket innebär att man kan skriva en novell, en dikt, en teaterpjäs eller egentligen vad man vill. Det viktiga är att bidraget är på max två A4-sidor (ca 8 000 tecken).

Bidragen skickar man till Kristina Wåhlin, kristina.wahlin@lund.se, senast den 8 mars. Därefter träffas en jury där bland annat Sydsvenskans kulturchef Rakel Chukri ingår. De vaskar fram 25 bidrag som publiceras i en bok som bland annat delas ut till dem som skrivit bidragen. Fem bidrag utses som finalister, varav en är årets vinnare. Vem det är avslöjas på Lilla Teatern fredagen den 19 april, mitt under pågående LitteraLund Festival.

Vinnaren får en läsplatta (iRiver Story HD Wifi Bibliotek) och möjligheten att ge ut en egen bok via BoD – Books on Demand, en bok som går att beställa genom alla svenska bokhandlar och e-bokhandlar.

LitteraLund Festival arrangeras den 15-20 april 2013 och omfattar ett program för skolorna, ett konferensprogram för vuxna, samt ett offentligt program för barn och unga. Läs mer på www.litteralund.se

För frågor vänligen kontakta Kristina Wåhlin, projektledare LitteraLund, tel. 046-35 73 03, kristina.wahlin@lund.se, eller Kajsa Karlström, marknadsförare LitteraLund, tel. 046-35 62 19, kajsa.karlstrom@lund.se