Lund bland de fem bästa skolkommunerna i Sverige

Lunds kommun kom på fjärde plats när Lärarförbundet onsdagen den 8 september tillkännagav vilken kommun som utsetts till Bästa skolkommun 2010. För nionde året i rad, under alla år rankingen har gjorts, är Lunds kommun med bland de fem bästa skolkommunerna i landet. Arvidsjaur utsågs till Bästa skolkommun 2010.

- Det är med både stolthet och glädje vi tar emot beskedet om att Lunds kommun har kommit på fjärde plats i Lärarförbundets ranking av 2010 års Bästa skolkommun. Det här innebär också att Lund är Sveriges mest hållbara skolkommun, då vi funnits med bland de fem bästa skolkommunerna i Sverige under alla de nio år rankingen har gjorts, säger kommunalråd Tove Klette (FP).

Varje år, sedan år 2002, utser Lärarförbundet Sveriges bästa skolkommun. Till grund för utmärkelsen ligger fjorton olika kriterier som täcker utbildningsväsendet från förskola till övergång till högskola.

Under de nio år som priset delats ut, har Lunds kommun funnits med bland de fem bästa kommunerna. År 2004 och år 2008 utsågs Lund till Bästa skolkommun. I år, 2010, kom Lunds kommun på fjärde plats.

- Skolan är en högt prioriterad verksamhet i Lund, och det görs mycket på skolområdet i kommunen. Det märks och det ger fina resultat vid våra skolor och vid våra skolförvaltningar. Utmärkelsen är resultatet av allt det arbete som utförs av våra lärare och våra elever samt av alla medarbetare som på olika sätt arbetar med skolfrågor i Lund, säger Tove Klette.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Tove Klette (FP), kommunalråd, Lunds kommun, tfn: 0705 – 91 25 05

Per Måsbäck, ordförande Lärarförbundet Lund, tfn: 0734 – 15 06 77

För mer information om utmärkelsen Bästa skolkommun 2010, besök: www.lararforbundet.se