Lund kan bli Årets klimatstad 2018

Lund kan bli Årets klimatstad 2018

Lund är finalist i WWFs stadsutmaning One Planet City Challenge. I motiveringen lyfts den snabba övergången till fossilfritt i värmesystem och fordonsflotta, satsningar på cykel och spårväg, och samarbetet med invånare och lokala företag.

Sedan 2010 har WWFs globala stadsutmaning One Planet City Challenge uppmuntrat städer att visa ledarskap och driva ett aktivt klimatarbete för att bidra till en hållbar framtid på en levande planet.Städers inrapporterade klimatdata analyseras och jämförs av en extern part och en internationell expertjury utser nationella och globala vinnare. Totalt har 55 städer från 22 länder gått vidare till final.

Av de åtta kvalificerade svenska deltagarna gick Lund, Umeå och Uppsala vidare. Finalisterna jämförs och granskas nu ytterligare även i ett internationellt perspektiv. I nästa steg utses en av finalisterna till Årets svenska klimatstad 2018 och tävlar då även om att bli årets globala One Planet City Challenge vinnare.

- Vi är glada och stolta över att vara i final då det är en omfattande granskning av vårt arbete som lett fram till det. Det är extra roligt att årets tema är hållbar mobilitet där Lund under många år arbetat målmedvetet, säger Emma Berginger (MP), kommunalråd med ansvar för miljö och trafik.

Att WWF valt hållbar mobilitet som tema beror på att det är en nyckelfaktor för att skapa hälsosamma och attraktiva stadsmiljöer. Miljövänliga transporter är en viktig del i att minska utsläppen i städer och att bygga en klimatsäker samhällsplanering. I Sverige står transporter för runt en tredjedel av våra inrapporterade klimatutsläpp.

För frågor, kontakta:

Emma Berginger (MP) kommunalråd med ansvar för miljö och trafik, Lunds kommun, mobil: 072-19 40 544

Jon Andersson, enhetschef miljöstrategiska enheten, Lunds kommun, tel: 046-359 58 40

Sabina Andrén, programsamordnare One Planet City Challenge Sverige, mobil: 070-34 05 137. sabina.andren@wwf.se

Marie von Zeipel, senior pressekreterare WWF, mobil: 070-629 10 77