Företrädare för Lunds kommun, Handelsföreningen i Lund och polisen berättade idag om förberedelserna inför att Musikhjälpenveckan inleds i Lund på måndag.

​Lund välkomnar Musikhjälpen med hjärta och engagemang

Från en pyntad stadskärna till varma mötesplatser och närvaro runt Stortorget. Förberedelserna i Lund är många och förväntningarna stora inför Musikhjälpens veckolånga direktsändning.

- Vår ambition är att möjliggöra för alla som vill engagera sig på plats, säger Lotta Brusk, kommunens samordnare för Musikhjälpen.

På måndag kväll, den 10 december, går startskottet för ett av Sveriges mest älskade arrangemang och mediehändelser: Musikhjälpen. I år görs direktsändningen som pågår i 144 timmar från Stortorget i centrala Lund.

- Det har varit en ynnest att arbeta med förberedelserna inför Musikhjälpen. Att dagligen ta del av det engagemang som människor visar för Musikhjälpen har varit hjärtevärmande. Det blir en vecka med kärlek och musik, där vi i Lund tillsammans gör skillnad, säger Lotta Brusk.

Under förberedelsearbetet har Lunds kommun aktiverat det väl uppbyggda samarbetet mellan kommunen, polisen och civilsamhället för att dra nytta av erfarenheter från andra stora evenemang– som till exempel valborgsfirandet, Lundakarnevalen och Lundaspelen.

Även Handelsföreningen i Lund ser ett stort engagemang bland sina medlemmar, bland annat i form av auktioner. Av handlarna i Lund bidrar dessutom cirka 45 butiker till Musikhjälpen genom konceptet ”Runda Upp”, vilket innebär att man som kund i samband med ett köp erbjuds att runda upp summan till förmån för insamlingen.

- Vi är väldigt glada och förväntansfulla inför Musikhjälpen. Det här är projekt med gott syfte som för oss samman i ett gemensamt projekt, säger Sven Petter Hovelius, ordförande i Handelsföreningen Lund.

I samband med Musikhjälpen har kommunen satt upp en ljusinstallation framför Lund C, för att öka orienterbarheten för besökare utifrån och för att signalera att det är något på gång i stan.

- Besökare leds längs Bangatan via det ombyggda Bantorget och Lilla Fiskaregatan till Stortorget där granens tema i år - Kärlek, musik och gemenskap – har inspirerats av Musikhjälpen och där en del av dekorationerna har tillverkats inom kommunens dagliga verksamheter, säger Emmi Sundén, landskapsarkitekt i Lunds kommun.

En tillfällig mötesplats för unga har inrättats på Stortorget 8 där kreativitet och värme kommer att vara i fokus. Lokalen håller öppet mellan 12 och 22 varje dag under Musikhjälpenveckan. Kommunens Måltidsservice kommer att servera mellanmål i lokalen. Bakom initiativet står kommunens olika fritids- och ungdomsverksamheter, som också kommer att turas om att bemanna mötesplatsen.

För mer information, kontakta gärna:

Lotta Brusk, på e-post lotta.brusk@lund.se, eller telefon: 046-359 71 25.