Lundaförslaget här för att stanna

Lundaförslaget här för att stanna

Lundaförslaget som infördes 2017 som ett sätt att föra medborgardialog kommer bli permanent. Kommunstyrelsen kommer nästa vecka att behandla ärendet där en uppdatering av Lundaförslaget också ska tas upp.

Förslag om trafik, parker, miljöfrågor och fritidsaktiviteter. Ja, förslagen som kommit in till Lunds kommun inom ramen för det så kallade Lundaförslaget har berört många av kommunens områden. Lundaförslaget infördes i maj 2017 efter att kommunfullmäktige beslutat att ersätta det tidigare medborgarförslaget. Syftet med Lundaförslaget är att möjliggöra för lundabor att på ett enkelt sätt vara med och påverka. Om förslaget får mer än 100 röster tas förslaget upp i den nämnd som frågan berör. Kommunfullmäktige beslutade också i samband med införandet att Lundaförslagets skulle utvärderas efter två år vilket nu har gjorts. Utvärderingen visar att trots att Lundaförslaget inte har marknadsförts så har antalet Lundaförslag som lämnats in legat på mellan 12-13 per månad. Bedömningen är att Lundaförslaget har fungerat som en kanal för medborgarna att lämna idéer och förslag på utvecklingen av Lunds kommun. Det är också ett verktyg som gör att kommunens förtroendevalda får kännedom om vilka frågor som är angelägna för kommuninvånarna.

- Utvärderingen visar att Lundaförslaget är ett bra komplement till synpunkter, klagomål och felanmälan och är en viktig kanal för Lundaborna för att kunna vara med och påverka utvecklingen av Lund, säger Britt Steiner, utredningschef Lunds kommun.

Utvärderingen har också identifierat vissa problem med Lundaförslagets process. Det har i vissa ärenden varit svårt både för medborgaren och kommunen att bedöma om ett Lundaförslag är en synpunkt, felanmälan eller ett Lundaförslag. Handläggningen har också i vissa fall varit alltför lång. För att komma till rätta med problemen har ett förslag till uppdaterat regelverk för Lundaförslaget tagits fram vilket ska behandlas på kommunstyrelsens sammanträde den 19 maj. Kommunstyrelsen ska också ta ställning till att göra Lundaförslaget till en permanent kanal för Lunds kommuninvånare att vara med att påverka utvecklingen av Lund innan kommunfullmäktige beslutar i ärendet.

- Lundaförslaget ger alla Lundabor möjlighet att komma med förslag och påverka. Det är bra att det nu blir permanent och med tydligare regler som gör att det kan gå snabbare från förslag till beslut, säger Mats Helmfrid (M), kommunfullmäktiges ordförande i Lunds kommun.

För mer information kontakta:

Mats Helmfrid (M), kommunfullmäktiges ordförande
e-post: mats.helmfrid@lund.se, telefon: 046-359 45 20