​Lunds kommun är fossilbränslefri 2020

Lunds kommun ska vara fossilbränslefri som organisation till år 2020. De nya siffrorna för 2015 visar att utvecklingen går snabbt framåt. Med ett antal nya åtgärder, främst på transportsidan, är bedömningen nu att målet kommer att nås.

När det gäller elen som köps in är den sedan många år 100 procent fossilbränslefri och för uppvärmning av byggnader har siffran gått från 90 procent 2013 till 95 procent 2015. Den stora utmaningen finns på transportsidan, men det är också här som utvecklingen går snabbast framåt, från 35 procent fossilbränslefritt 2013 till 50 procent 2015.

- Att omställningen går så snabbt är mycket positivt. Samtidigt är jag inte förvånad för vi jobbar aktivt med de här frågorna och har verkligen bestämt oss för att målet ska nås, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande.

Klimatsamverkan Skåne

Målet att bli 100 procent fossilbränslefri som organisation bygger på en utmaning från Klimatsamverkan Skåne. Tio av de kommuner som har antagit utmaningen arbetar även tillsammans i projektet Fossilbränslefria kommuner i Skåne. I en jämförelse ligger Lund i toppskiktet inom samtliga områden, men behöver bli bättre på hållbara transporter för att målet ska nås.

I april i år antog kommunstyrelsen en handlingsplan för fossilfrihet som framför allt fokuserar på transportsidan. I planen ingår bland annat förbättrade möjligheter att ladda elfordon, övergång från naturgas till biogas och elproduktion från solceller på kommunens byggnader.

- Det här är en skarp plan som är bindande för våra förvaltningar att följa. Men extra positivt är att även bolagen Kraftringen och LKF, Lunds Kommuns Fastighets AB, väljer att backa upp planen, säger Linda Birkedal, miljöstrateg på Lunds kommun.

Nya transportriktlinjer

Dessutom finns sedan april nya transportriktlinjer som förtydligar ansvarsfrågan. En strategisk fordonsansvarig kommer att rekryteras inom kort och kommunen inför även ett transportsystem som innebär att varje bil har en hårdvara som talar med centralt system. Det innebär att statistik över till exempel körsträckor och drivmedelsförbrukning blir lättillgängligt.

- Detta innebär att vi kommer minska såväl antal fordon som drivmedelsanvändning. I fler fall kan transportbehovet täckas av poolbilar eller eltransportcyklar. Vi kommer också föryngra fordonsflottan och optimera körsträckorna per fordon, vilket ger en stor ekonomisk besparing, berättar Linda Birkedal.

Trots ökade kostnader för en ny tjänst och ett transportsystem är bedömningen att besparingspotentialen per år är 7-8 miljoner kronor netto.

Klimatfond

Ytterligare ett styrmedel som är på plats sedan årsskiftet är en koldioxidavgift som tas på transporter som utförs av kommunen. Pengarna från avgiften hamnar i en klimatfond som förvaltningarna kan söka pengar från för att ytterligare minska klimatpåverkan.

Sammantaget bedöms åtgärderna leda till att Lunds kommun är fossilbränslefri till 99 procent år 2020. Det som kvarstår och som är svårt att helt få bort är flygresor som inte kan ersättas med tåg eller andra transportmedel samt ett visst användande av egen bil i tjänsten. Enligt riktlinjerna för Klimatsamverkan Skåne bedöms Lund ändå som 100 procent fossilbränslefri eftersom klimatväxling är ett godkänt sista steg.

- Lund ska ligga i framkant i klimatarbetet, inte minst vad gäller fossilbränslefrihet och när vi tittar på de beslut som tagits och resultaten så här långt kan vi konstatera att vi också gör det, säger Anders Almgren.

Kontaktpersoner

Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande Lunds kommun, 046-35 52 80 / 0708 478 817
Linda Birkedal, miljöstrateg Lunds kommun, 046-35 64 02 / 0705 303 686

I mötet mellan idéer och handlingskraft skapas framtidens Lund. Här kan du vara dig själv och utvecklas tillsammans med andra.

Lund – idéernas stad är med 115 000 invånare Sveriges tolfte största stad.