Foto: Christiaan Dirksen

​Lunds kommun bildar destinationsbolag

Hur ska Lund bli en ännu bättre värdstad för stora evenemang och möten? Det ska det nya destinationsbolaget Visit Lund AB hjälpa till med.

Under kommunstyrelsens möte i dag beslutades att föreslå för kommunfullmäktige att Lunds kommun bildar destinationsbolaget Visit Lund AB. Bolagets uppdrag blir att värva, utveckla och genomföra publika evenemang, värva möten och kongresser till Lund. Visit Lund ska också tillhandahålla behovspassat värdskap och koordinera samverkan mellan anläggningar i kommunen.

– Med ett destinationsbolag kan vi skapa tillväxt och arbetstillfällen, framför allt inom besöksnäringen. Målet är att ge Lunds kommuninnevånare och besökare högklassiga upplevelser, säger Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande i Lund. Destinationsbolaget blir ett helägt kommunalt bolag och bolaget ska ha ett nära samarbete med externa aktörer.

– I juni antogs evenemangs- och mötesstrategin för Lunds kommun. Nu tar vi nästa steg i utvecklingen av Lund som en av Sveriges mest attraktiva destinationer, säger Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lunds kommun.

Visit Lund AB är tänkt att finansieras genom verksamhetsbidrag och uppdrag från Lunds kommun.Den verkställande direktör som ska rekryteras får bland annat i uppdrag att skapa nya samarbeten som kan generera extern finansiering.

– Genom att bilda ett destinationsbolag samlar vi kompetens och erfarenhet i en gemensam organisation. Det kommer att ge fart åt utvecklingen av Lund som evenemangs- och mötesstad, säger Tove Möller Andersson, biträdande näringslivs- och turismchef.

Slutligt besked väntas fattas den 19 december i kommunfullmäktige.

För mer info kontakta gärna:

Philip Sandberg (L), kommunstyrelsens ordförande, e-post: philip.sandberg@lund.se, telefon: 0721-940 553

Christoffer Nilsson, kommundirektör i Lunds kommun, e-post: christoffer.nilsson@lund.se, telefon: 072-223 11 41

Tove Möller Andersson, bitr. näringslivs –och turismchef i Lunds kommun, e-post: tove.mollerandersson@lund.se, telefon 0709432797