Lunds kommun får en ny stadsbyggnadsdirektör i vår

Lunds kommun får en ny stadsbyggnadsdirektör i vår

Marcus Horning föreslås bli Lunds kommuns nya stadsbyggnadsdirektör. På måndag nästa vecka fattar kommunstyrelsen det formella beslutet.
- Jag är otroligt förväntansfull och ser fram emot att mig an alla frågor tillsammans med medarbetarna och ta vid efter Inga Hallén, säger Marcus Horning.

Marcus Horning väntas tillträda tjänsten i mars nästa år, när nuvarande stadsbyggnadsdirektör Inga Hallén går i pension. Rekryteringsprocessen har pågått sedan i augusti då KSAU tillsatte en rekryteringsgrupp där bland annat kommundirektören, HR-direktören och ledamöterna i byggnadsnämndens presidium ingått. Kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S) är ordförande för rekryteringsgruppen där även Philip Sandberg (L), Emma Berginger (Mp), Christer Wallin (M) och från början även Hanna Gunnarsson (V) ingått.

- Vi är mycket nöjda med rekryteringen. Marcus Horning är mycket kompetent, ser stadsutveckling ur ett brett perspektiv och är en god ledare, säger Anders Almgren.

Marcus Horning är samhällsgeograf och har varit chef för samhällsplanering på Atkins i Malmö, projektchef för Spårvagnar i Skåne (SPIS) och kommer senast som chef för tillväxtavdelningen på Eslövs kommun.

Hur ser du själv på tjänsten?
- Det är lite av min drömtjänst faktiskt. Dels för att Lund är en intressant stad, både i sitt regionala sammanhang och att det är mycket på gång med stora utmaningar framöver. Och dels har jag hört mycket gott om stadsbyggnadskontoret i Lund, så jag ser mycket framemot att tillsammans med medarbetare och politik, hitta en fortsatt intressant väg framåt, säger Marcus Horning.

Vad har du för relation till Lund?
- Jag har studerat och tidigare arbetat i Lund och har en mycket positiv bild av kommunen. Lund har ett stort kapital i form av kunniga och engagerade medborgare. Det märks i många sammanhang, inte minst i diskussionerna kring utvecklingen av Lund C. Det måste vi ta tillvara.

Hur är du som ledare?
- Jag är prestigelös i det jag gör och drivs av att gruppen tillsammans stakar ut en väg framåt och lyckas gemensamt. Att våga testa nytt och våra göra fel är en viktig ingrediens i ledarskapet, säger Marcus Horning.

Vilka utmaningar ser du framför dig?
- Jag ser flera utmaningar och möjligheter. Det är mycket på gång i Lund och regionen och hur utvecklar vi detta på ett så intressant och nytänkande sätt som möjligt. Mod och samarbete är viktiga beståndsdelar i såväl organisation som stadsbyggnad vilket vår tids utmaningar förutsätter. Dessutom är jag otroligt nyfiken på vilka utmaningar och frågor som medarbetarna och politiken har.

Kontakt: Marcus Horning, telefon 0733-26 97 61.

I mötet mellan idéer och handlingskraft skapas framtidens Lund. Här kan du vara dig själv och utvecklas tillsammans med andra.

Lund – idéernas stad är med 115 000 invånare Sveriges tolfte största stad.