Lunds kommun inför visselblåsarfunktion

Lunds kommun inför visselblåsarfunktion

Nu införs visselblåsarfunktionen i Lunds kommun. Den innebär att anställda och förtroendevalda i kommunen kan anmäla misstankar om allvarliga oegentligheter inom organisationen och dess bolag. Tjänsten sköts av en extern leverantör.

Från och med den här veckan kan anställda eller förtroendevalda i Lunds kommun och dess bolag använda sig av kommunens visselblåsarfunktion, som också brukar kallas whistleblower, visselblåsare eller whistleblowerfunktion.

- Med en visselblåsartjänst kan Lunds kommun som arbetsgivare erbjuda sina medarbetare ett säkert och effektivt sätt att anmäla allvarliga missförhållanden och oegentligheter på arbetsplatsen, med en möjlighet till skydd för arbetstagaren som slår larm, när så önskas. Genom att anlita en extern aktör för hanteringen av anmälningar skapas en trygghet för uppgiftslämnaren och en opartiskhet kring utredningarna, säger Jesper Jacobsson, administrativ chef/chefsjurist i Lunds kommun.

Den nya visselblåsarfunktionen i Lund består av två externa funktioner: en mottagningsfunktion och en utredningsfunktion, båda två tillhandahålls av Greys Advokatbyrå i Stockholm. Hit anmäler man till uppgifter om allvarliga oegentligheter som rör exempelvis bokföring, mutor eller mycket allvarliga former av diskriminering och trakasserier.

- Vi uppmuntrar alltid till förbättringar men också att eventuella missförhållanden ska komma fram och åtgärdas. Det är viktigt för vårt förtroende och att den som anmäler kan känna sig trygg, säger Carin Hillåker, tillförordnad kommundirektör i Lunds kommun.

För mer information se lund.se/visselblasarfunktion eller kontakta vänligen:

Jesper Jacobsson, Administrativ chef/chefsjurist. Telefon: 046-359 59 26. E-post: jesper.jacobsson@lund.se.

Carin Hillåker, tillförordnad kommundirektör. Telefon: 046- 359 50 12. E-post: carin.hillaker@lund.se.