Pressinbjudan: invigning Kristallen

Kommunhuset Kristallen är klart för inflyttning och invigs tillsammans med nya Skyttelbron den 28/4. Media hälsas välkommen till en förhandsvisning av huset.

Efter visningen fortsätter invigningsceremonin utomhus i sällskap av alla som flyttar in i huset. Då bjuds även på en lättare lunch. Välkommen till Lunds mest spännande byggnad och bro!

Plats: Kristallen, Brotorget 1 i Lund

Tid: Måndagen den 28 april kl 11.00

Servicedirektör Pål Svensson hälsar välkomna, Håkan Sandhagen, Arkitektbyrån Christersen & Co berättar om idéerna bakom husets arkitektur, guidad visning. Kommunstyrelsens ordförande Mats Helmfrid inviger huset, studentorkestern Alte Kamereren spelar, lättare lunch

Anmäl ditt deltagande till Anna Scholtz på anna.scholtz@lund.se snarast. Vänligen ange om du önskar särskild kost.

Kontakt: Anna Scholtz, kommunikationsstrateg socialförvaltningen, 0709-43 27 91

Fakta Kristallen

På cirka 11 000 kvadratmeter kontorsyta ryms 500 arbetsplatser i öppet kontor med ett antal avskilda rum för samtal, möten och större sammanträden.

Inflyttande förvaltningar: miljöförvaltningen, serviceförvaltningen, socialförvaltningen, stadsbyggnadskontoret, tekniska förvaltningen

Arkitekt: Christensen & Co Arkitekter A/S, Köpenhamn

Inredningsarkitekt: Åsa Haremst, White arkitekter

Konstnärlig utsmyckning: Liam Gillic

Entreprenör: REKAB Entreprenad AB

Byggherre: Lunds kommun, Serviceförvaltningen

Kommunstyrelsen fattade den 4 december 2008 beslut om att ge kommunkontoret och serviceförvaltningen i uppdrag att gå vidare med planeringen av en ny förvaltningsbyggnad i kvarteret Kristallen. I maj 2014 är det dags för inflyttning. Tidplan och budget har hållit.

Kristallen värms och kyls med geoenergi som hämtas ur 40 borrhål. Borrhålslagret kopplas till värme- och kylpumpar som kompletteras med solceller på taket, spillvattensystem med värmeåtervinning och solskydd på fasaden. Energieffektiva vitvaror, snålspolande kranar och närvaroreglerad LED-belysning har installerats. Målet är att nå en energiförbrukning om max 40 kWt/m2 och år.

På taket är det solpaneler, singel och papptak som renar luften från kväveoxid samt sedumtak. På terrassen på plan sju är det biotoptak, ett högre ängsgräs med bland annat blåklockor. Det gröna taket kyler byggnaden under varma dagar och underlättar omhändertagande av regnvatten.

Kristallen kommer att uppnå de två högsta klassningsnivåerna, både inom Miljöbyggprogram Syd* samt Miljöbyggnad**.

* Miljöbyggprogram Syd, ett lokalt program, högsta klass A, innebär certifiering av både byggnad och markanvändning.

** Miljöbyggnad är ett nationellt system som bedömer energi, inneklimat, materialval och kemikalier. Målet för Kristallen är högsta klass, guld.