Pressinbjudan: Så jobbar vi med trafikfrågorna inför påvebesöket i Lund

Pressinbjudan: Så jobbar vi med trafikfrågorna inför påvebesöket i Lund

Påvebesöket i Lund den 31 oktober närmar sig. Nu trappar Lunds kommun och polisen upp det praktiska arbetet med trafikinformationen i centrala Lund inför det historiska besöket.

På en pressträff i dag, klockan 13, svarar kommunen och polisen på frågor kring stoppförbud, dialog med företagare i området, avspärrningar och vilka gator som i dagsläget kommer att beröras.

Var? Utanför Domkyrkan.

När? Idag, fredag klockan 13.

Vem deltar? Polisen och olika funktioner från Lunds kommun.

Både Lunds kommun och polisen lägger stor vikt vid säkerheten och hoppas få Lundabornas förståelse för åtgärder som påverkar trafik och framkomlighet i framförallt stadskärnan. Från fredagen före besöket, den 28 oktober, införs exempelvis stoppförbud på särskilda gator i centrala Lund.

- Det hör inte till vanligheterna att kommunen flyttar bilar inför stora arrangemang. Och om stoppförbudet efterföljs slipper vi göra det den här gången också. Men vi måste vara förberedda på att det kan komma besökare som mer eller mindre vill campa i sin bil redan under helgen. Vi börjar alltid med att försöka få ägaren att själv flytta bilen. Får vi inte tag i ägaren inom rimlig tid kommer den att flyttas, säger Fredrik Gustavsson, parkeringschef i Lunds kommun.

De avspärrningar och tider som idag presenteras kan komma att ändras med kort varsel.

- Polisen och kommunen kommer under nästa vecka gå ut till företagen i de centrala delarna att dela ut informationsmaterial. Det här gör vi för att företagarna ska ha möjlighet att ställa frågor som inte det tryckta materialet svarar på, säger Joakim Nyberg, kommunpolis i Lund.

Är du intresserad av att komma? Hör gärna av dig till Annika Henning, annika.henning@lund.se, telefon 046-359 49 13.

I mötet mellan idéer och handlingskraft skapas framtidens Lund. Här kan du vara dig själv och utvecklas tillsammans med andra.

Lund – idéernas stad är med 115 000 invånare Sveriges tolfte största stad.