Lunds kommun beklagar Sony Mobiles varsel

- För de anställda med familjer som drabbas av Sony Mobiles varslade neddragning är det naturligtvis en tung dag. Det säger Mats Helmfrid, kommunstyrelsens ordförande, som en kommentar till företagets besked i dag om att 650 anställda kommer att varslas.

Omedelbart efter beskedet från företaget hade Lunds kommun ett möte med Pia Kinhult, Region Skåne och Per Eriksson Lunds universitet.

- Vi börjar med gemensamma krafter arbeta både på lång och kort sikt för att mildra effekterna av varslet, säger Mats Helmfrid.

- På kort sikt kan det handla om att stötta de åtgärder företaget vidtar för de anställda som berörs. På längre sikt vill vi stärka det mobila klustret och locka nya aktörer till regionen, säger Mats Helmfrid som under torsdagsförmiddagen också hade samråd med oppositionens Anders Almgren kring hur Lund nu ska möta situationen.

Sony Mobiles besked om en fokusering i Lund på mjukvarusidan ser Mats Helmfrid som en positiv signal:

- Det är ett gott betyg på den styrka som finns i vårt område, säger han.

- Det är nu viktigt att Lund med sin roll som regional tillväxtmotor arbetar tillsammans med andra för att skapa bra förutsättningar för nya jobb inom mobilområdet, säger Anders Almgren, andre vice ordförande i kommunstyrelsen.

Mer information:
Kommunstyrelsens ordförande Mats Helmfrid, tfn: 070-734 77 67