Pressträff: Vad innebär Överenskommelsen för Lunds kommun?

Pressträff: Vad innebär Överenskommelsen för Lunds kommun?

Lunds kommun vill bli bättre på att tillvarata kommunens rika föreningsliv. Press och media hälsas välkomna på söndag inför den första workshopen om Lunds Överenskommelse. På plats finns företrädare för ideell sektor och Lunds kommun.

Runt om i landet tecknas lokala Överenskommelser mellan kommuner och idéburna sektorn. Syftet är att utveckla samverkansformer mellan kommunen och den idéburna sektorn för att fördjupa samarbetet kring lokala välfärdsfrågor. Nu har initiativ tagits till att arbeta fram en sådan lokal Överenskommelse för Lund.

- Föreningsliv och idéburen sektor är en styrka som vi måste ta till vara på för att klara samhällets utmaningar idag och i framtiden. Därför arbetar kommunen tillsammans med de lokala idéburna organisationerna och föreningarna för att nå en överenskommelse kring hur vi kan fortsätta utveckla och stärka Lund, säger Elin Gustafsson (S), kommunalråd i Lunds kommun

Söndagen den 29 oktober hålls en workshop om vad Överenskommelsen konkret betyder för Lunds kommun och hur arbetet ska fortsätta.

Press hälsas välkommen till Stadshallen klockan 12.15 för en pressträff om vad överenskommelsen innebär för Lund. På plats finns då Ulrika Dagård, Elin Gustafsson samt föreningsrepresentanter. Workshopen börjar klockan 13.

Kontakt:

Elin Gustafsson, elin.gustafsson@lund.se telefon: 046-359 79 14, mobil: 072-194 05 45

Ulrika Dagård, ulrika.dagard@lund.se, telefon: 046-359 82 66