Smakrik och färgglad skördefest i Stadsparken

Smakrik och färgglad skördefest i Stadsparken

Sista helgen i september fylls Stadsparken av drygt 100 utställare där du kan handla färska och förädlade gröna produkter, närproducerat och ekologiskt. Odlare och föreningar delar med sig av sina erfarenheter, odlarglädje och skånskt mathantverk. Dofter och smaker som lockar dina sinnen.

Plats: Stadsparken i Lund, entrén vid Nygatan/Svanegatan

Tid: lördag 28 september och söndag 29 september kl. 10.00 – 16.00. Fri entré.

För press:  Vill du veta mer om skördefesten eller få en guidad tur? Christina Persson, projektledare för skördefesten, finns på plats vid växthuset i Stadsparken lördagen den 28 september kl. 11:00-11:30. För att boka annan tid, kontakta tel 046-359 74 60 eller e-post: christina.persson@lund.se

Om årets Skördefest

Bland årets nyheter finns Nyfiken på… om perenna ätliga växter, bin och bokashi, tre kortföredrag med Prova på… och Smaka på… efteråt. Det blir också fler lantbruksdjur på tillfälligt besök i parken: grisar, kalvar, får och getter.

För att lyfta fram stadsparken lite extra blir det guidning med landskapsarkitekt Karin Sjölin både i Observatorieparken och Nordisk djungel på lördagen, och en trädvandring med Peter Linder på söndagen. Christina Persson, projektledare för skördefesten:

- Förhoppningen är att besökarna ska hitta riktigt bra och goda varor på skördefesten, men även få med sig ny kunskap hem, samtidigt som de upptäcker och njuter av vår vackra stadspark.

Vilken sort?

Pomologen Inger Hjalmarsson från Nationella genbanken, som lockade många besökare förra året, kommer tillbaka. Den här gången båda dagarna, mellan kl. 10-12 och 14-16. Ta med minst tre välutvecklade frukter från trädet du vill få sortbestämt eller titta på fruktutställningen i växthuset. Äppelmusteriet är på plats, ta med egna äpplen och omvandla till must. Kom ihåg att ta med dunk till musten.

Spännande lokala smaker

Gråärtfritters, vegaburgare med skånska KRAV-odlade svarta bönor, lammburgare med kött från egen uppfödning och laggbröd med honungssmör gräddade på plats - några exempel från årets menyer från mat- och fikaserveringarna.

Fullt program båda dagarna

Precis som tidigare år är naturum Skrylle på plats, den här gången med tema om de vilda djurens spår. Det blir hantverk av olika naturmaterial, teater, musikunderhållning, dans, gyckelspel och sagoläsning. Och för den som vill åka häst och vagn i parken gör du det helt utan kostnad liksom övriga aktiviteter på skördefesten.

Kontakt

Christina Persson, projektledare, tekniska förvaltningens park-och naturavdelning.
christina.persson@lund.se