Bostadsrättsmarknaden backade 2 procent under fjolåret

Bostadsrättsmarknaden backade 2 procent under fjolåret

Bostadsmarknaden svängde fram och tillbaka under fjolåret, och slutade till sist på minus två procent för bostadsrätter och plus fem procent för villor enligt nya siffror från Mäklarstatistik. Prisstatistiken visar på stora variationer i landet och att det stora prisfallet som diskuterades i höstas inte inträffat, konstaterar Mäklarhusets vd Erik Wikander.

2017 var det många diskussioner om vad som skulle hända med bostadspriserna, och nu har vi facit. Sett över helåret gick dock villapriserna upp med fem procent och bostadsrätterna ned med 2 procent. I centrala Stockholm backade bostadsrättspriserna medan de steg i centrala Göteborg och Malmö. Samma utfall gäller på villamarknaden.

Men prisutvecklingen skiljer sig stort mellan olika städer och län. Störst var prisnedgången för bostadsrätter i Nässjö (-17,28%), Arboga (-15,12%) och Skellefteå (-14,95%), medan 10 svenska städer haft en prisuppgång på över 20%. Här utmärker sig Trelleborg som sett en prisökning med 39,59%, Strömstad (35,42%) och Vellinge (35,09%).

Villaprisutvecklingen har varit mer jämn över riket. Priset har minskat mest i Tierp (-13,03%) följt av Kristinehamn (-6,76%) och Hultsfred (-6,13%), och i över 35 städer har det varit en positiv prisutveckling över 10%.

-­ 2017 var det många diskussioner om vad som skulle hända med bostadspriserna, och nu har vi facit. Bostadsrallyt har lugnat ner sig och vi ser en minskning av priserna, framförallt på bostadsrätter. Det har inte minst varit tydligt i de tre storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö som står för merparten av objekten på marknaden, säger Mäklarhusets vd, Erik Wikander.

- Däremot har vi inte sett några tecken på den krasch som många diskuterat. Den stabilisering som vi nu sett på bostadsmarknaden är bra för Sverige och jag tror den kommer hålla i sig under året, fortsätter Erik Wikander.

Nedan följer prisstatistik per december 2017.

BOSTADSRÄTTER 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris (kr/kvm)
Riket - 3% - 7% - 2% 34 944
Centrala Stockholm - 3% - 8% - 5% 83 780
Stor-Stockholm - 3% - 7% - 6% 53 998
Centrala Göteborg - 2% - 6% + 3% 58 253
Stor-Göteborg - 2% - 6% + 4% 42 650
Centrala Malmö - 2% - 4% + 5% 29 631
Stor-Malmö - 2% - 8% + 8% 26 399

VILLOR 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris
Riket - 2% - 3% + 5% 2 814 000
Stor-Stockholm - 3% - 6% - 1% 5 271 000
Stor-Göteborg - 1% - 3% + 4% 4 335 000
Stor-Malmö - 1% - 3% + 7% 3 573 000
FRITIDSHUS 12 mån Medelpris
Riket + 9% 1 661 000

För mer detaljerad prisstatistik, se bilaga.

Mäklarhuset är Sveriges största, icke franchisedrivna, privata mäklarföretag med cirka 550 medarbetare på över 100 fristående, lokala kontor runt om i Sverige och i delar av Spanien. Mäklarhuset har, enligt Svenskt Kvalitetsindex, haft Sveriges nöjdaste kunder åtta år i rad – 2008-2015 – och placerade sig på andraplats 2016. Mäklarhuset grundades 1973 och har sitt huvudkontor i Göteborg.