Fallande priser men ökad aktivitet på bostadsmarknaden

Fallande priser men ökad aktivitet på bostadsmarknaden

Nya siffror från Mäklarstatistik visar att bopriserna fortsatte att falla under januari månad. Störst var nedgången i centrala Göteborg, där bostadspriserna backade med tre procent under den senaste månaden. Enligt Mäklarhusets vd Erik Wikander syns dock ökad aktivitet på bostadsmarknaden, framför allt i Stockholm.

– Vi ser fortsatt vikande priser under januari månad men vi ser också ett stort trendbrott i aktivitetsnivån. Förra månaden genomfördes väsentligt fler bostadsaffärer jämfört med sista kvartalet 2017, särskilt i Stockholm. Hos Mäklarhuset ökade försäljningsvolymen i januari med 24 procent. Det visar en underliggande styrka även om priserna ännu inte balanserats, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.

Siffrorna från Mäklarstatistik visar att nedgången det senaste året varit kraftigast i centrala Stockholm, där priserna backat med åtta procent. Sett över tolv månaderna är priserna ned i såväl riket som Stockholm och Göteborg, medan prisutvecklingen är positiv i Malmö.

Även den normalt sett mer stabila villamarknaden visar en nedgång i januari. Precis som för bostadsrätter är det i Stockholm som utvecklingen varit mest negativ för villor, både på kort sikt och sett över ett år.

– Den utveckling vi nu ser på villamarknaden berör framför allt bostäder i det övre prissegmentet. Prisnedgången har varit störst i Stockholm där vi också har de högsta bostadspriserna, säger Erik Wikander.

Nedan följer en sammanställning av prisutvecklingen på bostadsmarknaden per januari 2018:

BOSTADSRÄTTER 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris (kr/kvm)
Riket - 1% - 6% - 4% 37 979
Centrala Stockholm - 1% - 7% - 8% 86 553
Stor-Stockholm ± 0% - 6% - 7% 55 471
Centrala Göteborg - 3% - 8% - 1% 56 928
Stor-Göteborg - 2% - 6% - 1% 42 119
Centrala Malmö - 2% - 6% + 1% 29 633
Stor-Malmö ± 0% - 4% + 6% 28 361
VILLOR 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris
Riket - 1% - 3% + 4% 3 203 000
Stor-Stockholm - 2% - 7% - 3% 5 317 000
Stor-Göteborg - 1% - 4% + 1% 4 681 000
Stor-Malmö - 1% - 2% + 7% 3 959 000
FRITIDSHUS 12 mån Medelpris
Riket + 9% 1 661 000

Ovanstående siffror kommer från Svensk Mäklarstatistik. För mer information se www.maklarstatistik.se

Mäklarhuset är Sveriges största, icke franchisedrivna, privata mäklarföretag med cirka 550 medarbetare på över 100 fristående, lokala kontor runt om i Sverige och i delar av Spanien. Mäklarhuset har, enligt Svenskt Kvalitetsindex, haft Sveriges nöjdaste kunder åtta år i rad – 2008-2015 – och placerade sig på andraplats 2016. Mäklarhuset grundades 1973 och har sitt huvudkontor i Göteborg.