Många vill flytta före amorteringskravet

Många vill flytta före amorteringskravet

Förra våren skapade det stundande amorteringskravet en rusning till bostadsmarknaden. Har samma sak skett i vår? För att ta reda på det har Mäklarhuset genomfört en undersökning bland sina mäklare. De vittnar om ett högt försäljningstryck och en allmänt låg kunskap om vad amorteringskravet faktiskt innebär.

Ett kommande amorteringskrav har länge överskuggat bostadsmarknaden. Det första förslaget föll i domstol och hade dessförinnan föranlett en rusning till bostadsmarknaden under våren 2015. Slutligen klubbade regeringen den 12 maj att amorteringskravet ska införas med start 1 juni 2016.

Frågan är om det stundande amorteringskravet återigen orsakat en rusning till bostadsmarknaden? För att ta reda på det har Mäklarhuset frågat 182 mäklare* verksamma runt om i Sverige.

Mäklarna svarar:

• 4 av 10 mäklare säger att intresset för att sälja sin bostad har ökat under våren.
  • 6 av 10 säger att bostadsförsäljningarna påverkats av amorteringskravet. Var femte mäklare säger att det lett till att priserna ökat.
  • Mäklarna upplever att säljarna velat snabba på försäljningen mer än vanligt, medan köparna har varit mer avvaktande än vanligt.
  • 6 av 10 mäklare anser att kunderna har låg eller mycket låg kunskap om vad amorteringskravet innebär och hur det påverkar dem.
  • Majoriteten av mäklarna tror att priserna kommer att stabiliseras efter att amorteringskravet har införts.

– Vi ser ett fortsatt tryck på bostadsmarknaden och mäklarna vittnar om att många vill flytta innan amorteringskravet träder i kraft. Vi ser också att kunderna är fortsatt osäkra kring vad det är som faktiskt gäller. Det har varit många turer kring amorteringskravet vilket sannolikt bidragit till att många har svårt att veta hur de ska agera, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.

För mer information om undersökningen, läs bifogad pdf Mäklarhusets Mäklarbarometer.

* Undersökningen genomfördes den 11 maj 2016. En digital enkät skickades till mäklarhusets mäklare. Totalt besvarades enkäten av 182 mäklare.

Mäklarhuset är Sveriges största privatägda mäklarkedja med cirka 500 medarbetare på över 120 fristående kontor runt om i landet, från Norrland till Skåne. Mäklarhusets organisation med fristående kontor och lokala engagerade mäklare har resulterat i att företaget de åtta senaste åren haft de mest nöjda kunderna i Sverige enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI).