Mäklarhuset ger köpare tre dagars försprång på nya Blocket Bostad

Nya Blocket Bostad har fått ny design med både större bilder och unik funktionalitet jämfört med andra bostadssajter. Här får Blocket Bostads publik, från och med 22 april, även ett spännande försprång i köpjakten efter ny bostad. Då kommer flera av landets största mäklarkedjor att förhandspublicera bostäder i tre dagar innan de även läggs upp på andra bostadssajter.

Blocket Bostad har på allvar tagit upp kampen om att bli Sveriges största bostadssajt. Strategin är att leverera den mest smarta, effektiva och användarvänliga sajten. Efter en gedigen förstudie, där Blocket lyssnat på köpare, säljare och mäklare, har det framkommit tydliga önskemål om hur bostadsmarknaden bör moderniseras.

– Det har varit lärorikt att lägga örat mot marken. Dessutom har vi hämtat inspiration från utländska föregångsexempel. Nu har vi utvecklat flera smarta funktioner och finesser såsom större bilder, ett smartare kartsök, bättre översikt och inte minst ett försprång i jakten efter sitt drömboende. Och än är vi inte klara. Året är späckat med fler nyheter för våra användare, säger Robin Suwe, affärsområdesansvarig för Blocket Bostad.

Idag är det många bostadsköpare som lägger bud innan visning och mäklarnas register med spekulanter växer. Statistik från flera av kedjorna visar att omkring 10 procent av objekten i landet, respektive 20 procent i storstäderna, säljs genom visningar redan innan ordinarie budgivning drar igång.

Trenden har mäklarkedjorna Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Mäklarhuset, SkandiaMäklarna, och Mäklarringen tagit fasta på och ingår nu avtal med Blocket Bostad om tre dagars förhandspublicering. På så vis får de mest aktiva spekulanterna ett fördelaktigt försprång och säljarna kan attrahera de mest ivriga budgivarna som ofta vill vara steget före när drömboendet är till salu.

– Att köpa eller sälja sin bostad kan vara sitt livs största affär och då gäller det att nyttja bostadssajtens digitala möjligheter. För säljarna handlar det om att nå både smart och brett, och för köparna handlar det om att effektivisera sökandet och få förhöjd användarupplevelse. Vi är väldigt nöjda med avtalet vi slutit med Blocket Bostad, säger mäklar-vd:arna i ett gemensamt uttalande.

Säljare som förhandspublicerar på Blocket Bostad får även automatisk exponering på flera av landets största sajter såsom Aftonbladet.se, SvD.se och Hitta.se. I olika bannerformat kommer objekten visas i rullande schema för att så många som möjligt ska kunna upptäcka objektet.

Unika funktioner på Blocket Bostad:

Endast på Blocket: Uppmärkning av objekt som bara finns på Blocket Bostad i tre dagar innan de även läggs ut på andra sajter.

Bättre översikt: Man behöver inte klicka sig igenom ett långt bildspel innan man kommer till planritningen. På Blocket Bostad är den publicerad jämte karta och gatuvy i objektbeskrivningen. Det gör det enklare att snabbt bilda sig en uppfattning om bostaden. Det gör det också möjligt att titta på bostadsbilderna samtidigt som planritningen. En översikt visas med ett tiotal miniatyrbilder för att man snabbt kan se om objektet är intressant.

Smartare kartsök: Kartan känner av från vilket område man är uppkopplad varpå man automatiskt hamnar i det länet. Kartnålarna dyker inte upp ovanpå varandra vilket kan göra det svårt att pricka rätt med markören. Istället grupperas bostäder med en siffra över antalet nålar. Trycker man på den zoomas området in. Man behöver aldrig välja mellan kartläge och listläge. Blocket Bostads karta kompletteras med en miniatyrlistning på sidan och när man scrollar i den så aktiveras nålarna med blå färg.

Större bilder: I datorn är bilderna flera gånger större i sökresultatet jämfört med andra sajter.

Gå på visning hemma från soffan: Blocket Bostad är ensamma om att ha videoannonser publicerade på sin sajt utan att tittaren behöver slussas vidare till annan webbsida. Förutom Notar tittar nu fler kedjor på att komplettera objektsbeskrivningen med film.

Enklare kontakt med mäklare: Mötesplatsen mellan mäklare och köpare är skapad för att kännas så personlig och tillgänglig som möjligt. Därför syns mäklaren med bild och med flera kontaktvägar såsom ifyllt mejlformulär, möjlighet att be mäklaren ringa upp och enkel knapptryckning för att boka kostnadsfri värdering. Redan i listningen ser man vilken mäklare som säljer respektive objekt. På Blocket Bostad kan man be mäklaren meddela vad slutpriset blev efter avklarad budgivning.

3 dagar först i mobilen: De objekt som förhandsvisas på Blocket Bostad från och med 22 april finns även att upptäcka på mobilsajten och i Blocket-apparna för Android och iPhone. För iPhone krävs dock att man har nya programvaran iOS7 installerad varpå man också kan välja storbildsformat i listningen. Under året planeras även ny app till iPad.

Faktaruta – så här går det till:
Redan idag kan bostadssäljare vända sig till någon av mäklarkedjorna Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, Mäklarhuset, SkandiaMäklarna eller Mäklarringen.

Från och med den 22 april kommer dessa kedjor förhandspublicera alla sina objekt på Blocket Bostad och i rullande schema i banners på Aftonbladet.se, SvD.se, Hitta.se,Klart.se och TV.nu.

Om bostaden inte har hunnit bli såld innan tre dagar kommer den att fortsätta visas på Blocket Bostad samt även läggas upp på andra sajter som säljaren väljer i samråd med sin mäklare. Annonsering via mäklare är gratis för bostadssäljare på Blocket Bostad.

För ytterligare information, kontakta:

Erik Wikander, vd Mäklarhuset. Tel: 0730-59 33 01. E-post: erik.wikander@maklarhuset.se

Mäklarhuset är Sveriges största privatägda mäklarkedja med cirka 500 medarbetare på över 140 fristående kontor runt om i landet, från Norrland till Skåne. Mäklarhusets organisation med fristående kontor och lokala engagerade mäklare har resulterat i att företaget de sex senaste åren haft de mest nöjda kunderna i Sverige enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI).