Svag prisnedgång för bostadsrätter

Utvecklingen på bostadsmarknaden har varit ett hett debatterat ämne den senaste tiden. Nya siffror från Mäklarstatistik för oktober månad visar på en svagt negativ prisutveckling för bostadsrätter och oförändrad prisbild för småhus. I centrala Stockholm har bostadsrättspriserna backat med två procent de senaste tre månaderna.

– På senare tid har man kunnat läsa dramatiska rubriker om boprisfall. Men siffrorna från Mäklarstatistik visar att det är små rörelser. Den tydliga trenden som syns just nu är att marknaden är lite lugnare och att intresset för de högst prissatta lägenheterna har svalnat. Pendeln har helt enkelt svängt något till köparens fördel för första gången på väldigt länge, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.

På riksnivå sjönk bostadsrättspriserna med 1 procent den senaste månaden. I centrala Stockholm var nedgången 2 procent, medan priserna var oförändrade i centrala Malmö och Göteborg. Sett över 12 månader är prisutvecklingen fortsatt positiv på samtliga uppmätta marknader förutom region Stor-Stockholm.

Småhuspriserna har, enligt siffrorna från Mäklarstatistik, varit oförändrade de senaste tre månaderna. Även på småhusmarknaden är prisutvecklingen positiv sett över 12 månader.

– Det vi ser och läser om just nu är en inbromsning på toppen av bostadsmarknaden, exempelvis dyrare lägenheter i centrala lägen. Men marknaden som helhet rör sig sidledes eller uppåt. Med tanke på att räntan är låg, arbetsmarknaden stark och det inte finns några kraftiga räntehöjningar i sikte finns det idag inget som talar för ett brett fall på bostadsmarknaden, säger Erik Wikander.

Nedan följer en sammanställning av prisutvecklingen på bostadsmarknaden per oktober 2017:

BOSTADSRÄTTER 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris (kr/kvm)
Riket - 1% + 1% + 4% 37 993
Centrala Stockholm - 2% - 2% + 2% 89 220
Stor-Stockholm - 1% - 1% ± 0% 56 048
Centrala Göteborg ± 0% + 2% + 9% 62 567
Stor-Göteborg - 1% + 2% + 11% 44 638
Centrala Malmö ± 0% + 3% + 12% 31 274
Stor-Malmö - 3% - 1% + 13% 27 890
VILLOR 1 mån 3 mån 12 mån Medelpris
Riket ± 0% ± 0% + 7% 3 102 000
Stor-Stockholm - 1% ± 0% + 4% 5 635 000
Stor-Göteborg ± 0% ± 0% + 9% 4 573 000
Stor-Malmö - 1% ± 0% + 9% 3 891 000
FRITIDSHUS 12 mån Medelpris
Riket + 9% 1 653 000

Ovanstående siffror kommer från Svensk Mäklarstatistik. För mer information se www.maklarstatistik.se

Mäklarhuset är Sveriges största, icke franchisedrivna, privata mäklarföretag med cirka 550 medarbetare på över 100 fristående, lokala kontor runt om i Sverige och i delar av Spanien. Mäklarhuset har, enligt Svenskt Kvalitetsindex, haft Sveriges nöjdaste kunder åtta år i rad – 2008-2015 – och placerade sig på andraplats 2016. Mäklarhuset grundades 1973 och har sitt huvudkontor i Göteborg.