Trygghet för köpare och säljare i Stockholms län: Mäklarhuset tar första steget mot helt öppen budgivning i fastighetsaffärer

Nu tar Mäklarhuset första steget mot tryggare bostadsaffärer för både köpare och säljare. I en stor annonskampanj i Stockholms län ber Mäklarhuset om köparnas tillåtelse att vara ärliga. Det innebär att man ber om budgivarnas tillstånd att redovisa namn och telefonnummer i den kompletta budgivningslista som efter avslutad affär redovisas för alla som deltagit i budgivningen. Öppenheten bygger på ett frivilligt åtagande och den som önskar att vara anonym kan fortfarande vara det. För den som väljer att vara anonym visas dock inte den öppna budgivningslistan, istället redovisas samtliga bud när de är lagda. Johan Martinsson, vd för Mäklarhuset, tycker det är extremt viktigt att kunderna i alla steg i en fastighetsaffär känner att de kan lita på sin mäklare. – Undersökning efter undersökning visar att just budgivningen är förknippad med otrygghet hos våra uppdragsgivare. Nu tar vi ytterligare ett steg mot ökad trygghet i bostadsaffärer genom att på frivillig väg göra budgivningen öppen. Efter avslutad affär redovisas den öppna budgivningslistan utan anmodan för alla som öppet deltagit i budgivningen. Just budgivningen är ett område vi fortsätter att fokusera på, och vill utveckla ytterligare. Mäklarhuset tilldelades nyligen utmärkelsen ”Årets Mäklare 2006” av Privata Affärer i samarbete med analysföretaget Regi. Utmärkelsen grundar sig på 1500 intervjuer med kunder som anlitat en mäklare för att sälja sin bostad det senaste året. – När man studerar denna och andra undersökningar står det klart att det kunderna – såväl köpare som säljare – värderar högst hos sin mäklare är ärlighet och öppenhet. Vi hoppas nu att våra kunder ger oss förtroende och möjlighet att vara ärliga, genom att godkänna att vi öppet redovisar namn och telefonnummer på alla som deltagit i budgivningen. Tillsammans kan vi eliminera nuvarande osäkerhet och skapa trygga fastighetsaffärer för alla inblandade parter, säger Johan Martinsson. Bengt Bjartorp är ordförande för Mäklarhusets Stockholmsavdelning, bestående av 30-tal fristående Mäklarhuskontor runt om i Stockholms län. Han ser fram emot att nu introducera den öppna budgivningen för sina uppdragsgivare. – Det här är ett viktigt steg i vår kvalitetsutveckling. Internt har jag mötts av positiva reaktioner, och jag är helt övertygad om att våra kunder kommer ta emot den fullständiga transparensen i budgivningen med stor entusiasm. Med en öppen budgivning kan vi undanröja all den misstänksamhet som kan finnas från både köp- och säljsidan i samband med fastighetsaffärer. Johan Martinsson, vd Mäklarhuset. Tel: 031-733 60 10 eller 0708-93 66 50 Bengt Bjartorp, ordf Mäklarhuset Storstockholm. Tel: 08-52020090 eller 070-5200090 Mäklarhuset, lokala kontakter: www.maklarhuset.se (Hitta ditt Mäklarhus) Bilder och kampanjmaterial för fri publicering: www.maklarhuset.se (Om Mäklarhuset/Press/Bildarkiv) Mäklarhuset bildades 1973 och förmedlade bostäder i Göteborg med omnejd. 1998 utvecklades Mäklarhuset till en rikstäckande kedja av fristående fastighetsmäklare. Idag är vi den tredje största mäklarkedjan i Sverige. Vi är ungefär 380 medarbetare, varav 250 är mäklare. Moderbolaget ägs gemensamt av våra över 130 fristående kontor, från Norrland till Skåne. Huvudkontoret ligger i Göteborg. Mäklarhuset tilldelades 2006 utmärkelsen ”Årets Mäklare 2006”