Var femte bostadsrättsägare ser sig som förlorare på bostadsmarknaden

Var femte bostadsrättsägare ser sig som förlorare på bostadsmarknaden

Situationen på bostadsmarknaden i storstadsregionerna oroar inte bara de som står utanför. Bland bostadsrätts- och villa/radhusägare anser vart femte hushåll att de påverkats negativt av utvecklingen på bostadsmarknaden och vart fjärde att de har små möjligheter att hitta och köpa ett nytt boende. Det visar en ny undersökning gjord av Mäklarhuset*.

Mäklarhuset har frågat drygt 2 200 bostadsrätt- och villa/radhusägare i Stockholms-, Skånes- och Västra Götalands län hur de ser på bostadsmarknaden och sina möjligheter att flytta till ett nytt boende.

Var fjärde har små möjligheter att flytta
Resultatet visar att 24,5 procent av bostadsrättsägarna och 26,8 procent av villa/radhusägarna anser sig ha små, eller mycket små möjligheter att hitta och köpa ett nytt boende. De som bor i bostadsrätt ser priset som ett större hinder till att flytta än de som bor i villa/radhus (66.5 procent kontra 57.5 procent). Villa/radhusägarna säger sig dock påverkas mer av reavinsten än de som har en bostadsrätt (36.8 procent kontra 32 procent).

- Bostadsmarknaden håller på att bli en bostadsrättsmarknad. I centrum av storstäderna är omsättningen på bostadsrätter fortfarande stor, men rörligheten bland villaägare har bromsat in markant. En sådan obalans gör att flyttkedjan stannar upp, vilket får konsekvenser för enskilda grupper som exempelvis barnfamiljer, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.

Delad syn på bostadsmarknaden
De som äger sin bostad ser inte sig själva som solklara vinnare på de senaste fem årens utveckling på bostadsmarknaden. Av villa/radhusägarna anser 17,5 procent att de påverkats negativt. Bland bostadsrättsägarna är siffran 21,5 procent. Bland respondenterna anser ungefär hälften att bostadsmarknaden fungerar bra respektive dåligt. Och närapå hälften tror att bostadsmarknaden kommer att vara oförändrad om fem år.

- En sund bostadsmarknad kräver ett ökat utbud och en ökad rörlighet. Just nu råder en för stor osäkerhet kring utvecklingen på marknaden. En oro som skulle kunna dämpas av en tydlig idé för hur nya bostäder ska skapas och vilka ekonomiska regelverk som ska gälla, avslutar Erik Wikander.

För mer information, se nedanstående resultatsammanfattning och läs bilagan Mäklarhuset Bo-opinion.

Resultatet i korthet – Mäklarhuset Bo-opinion

Frågeställning Villa/radhusägare Bostadsrättsägare
Anser sig påverkas negativt av utvecklingen på bostadsmarknaden 17.5 % 21.5 %
Anser sig påverkas positivt av utvecklingen på bostadsmarknaden 36.1 % 41.5 %
Anser sig inte påverkats alls av utvecklingen på bostadsmarknaden 41.6 % 33.2 %
Anser sig ha små möjligheter att köpa nytt boende 26.8 % 24.5 %
Anser att priset påverkar deras möjligheter att flytta 57.5 % 66.5 %
Anser att kontantinsatsen påverkar deras möjligheter att flytta 37.3 % 38.4 %
Anser att reavinsten påverkar deras möjligheter att flytta 36.8 % 32.0 %
Anser att bostadsmarknaden fungerar bra 43.2 % 41.8 %
Anser att bostadsmarknaden fungerar dåligt 45.1 % 51.0 %
Tror att bostadsmarknaden kommer att bli bättre i framtiden 21.6 % 20.4 %
Tror att bostadsmarknaden kommer att bli sämre i framtiden 20.5 % 20.1 %
Tror att bostadsmarknaden kommer att vara oförändrad 45.2 % 47.9 %

* Om undersökningen
Undersökningen genomfördes mellan 19 – 27 maj 2015. Totalt svarade 1143 bostadsrättsägare och 1121 villa/radhusägare i Stockholm, Skåne och Västra Götalands län. Respondenterna rekryterades via Mäklarhusets nyhetsbrev. Respondenterna fick besvara en digital enkät.

Regioner

Mäklarhuset är Sveriges största privatägda mäklarkedja med cirka 500 medarbetare på över 130 fristående kontor runt om i landet, från Norrland till Skåne. Mäklarhusets organisation med fristående kontor och lokala engagerade mäklare har resulterat i att företaget de sju senaste åren haft de mest nöjda kunderna i Sverige enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI).