Trygg prissättning och ökad konsumentnytta med Bopriskollen

Prissättningen på bostadsmarknaden är det område som väcker flest frågor bland konsumenter. Därför utvecklar nu Mäklarsamfundet tjänsten BoPriskoll. Mäklarsamfundets BoPriskoll är en oberoende prisupplysning som ger ett tydligt underlag till en bostads utgångspris och en indikation på möjligt slutpris genom relevanta jämförelseobjekt i form av tidigare försäljningar i området. Ett enigt branschråd har gett Mäklarsamfundet stöd i den fortsatta utvecklingen och lanseringen av prisupplysningsverktyget. Tjänsten tillgängliggörs för fastighetsmäklare och konsument inom kort.

Intensiva budgivningar, snabb prisutveckling och en efterfrågan som vida överstiger utbudet har gjort lockprisproblematiken till ett återkommande fenomen på bostadsmarknaden de senaste åren. Detta trots att forskningen visar att systematiskt lågt satta utgångspriser inte leder till högre slutpriser. Pris i marknadsföring har länge toppat anmälningsstatistiken till den statliga tillsynsmyndigheten Fastighetsmäklarinspektionen (FMI). För att bemöta problematiken och samtidigt ge svenska bostadskonsumenter annan viktig information för sin bostadsaffär, som till exempel föreningens skuld per kvadratmeter, tar nu Mäklarsamfundet fram tjänsten BoPriskoll.

– Mäklarsamfundets Bopriskoll förser bostadskonsumenter med viktig information och gör det enkelt för mäklaren att bidra till bättre och tryggare beslut, oavsett om det gäller bostadsrätt eller villa. Mäklarsamfundet samlar över åttio procent av Sveriges fastighetsmäklare och när våra medlemmar ställer sig bakom den här tjänsten etableras en ny standard för prissättning på bostadsmarknaden i ett slag, säger Anders Edmark, Mäklarsamfundets styrelseordförande.

Mäklarsamfundets Bopriskoll baseras på prisstatistik som presenteras på ett begripligt sätt och ett urval som inte går att manipulera. Mäklaren bedömer jämförbarheten i de tidigare försäljningarna baserat på sin kunskap om det aktuella geografiska området, tidigare försäljningar, föreningarnas ekonomi med mera. På det sättet får spekulanter möjlighet att ställa det aktuella objektet mot relevanta jämförelseobjekt. Syftet med prisupplysningsverktyget är att ge konsument en indikation om slutpris och ett tydligt underlag till prissättningen. Verktyget omfattar både bostadsrätt och villa. För bostadsrätter inkluderas också information om föreningens skuldsättning per kvadratmeter. Underlaget till Bopriskollen skapas av mäklaren i analysföretagets Värderingsdatas portal och når konsument vid marknadsföringen av bostaden eller i samband med visningen genom att den ansvarige mäklaren förser spekulanter med länkar till det aktuella objektet, som tillgängliggörs på en responsiv sajt.

Nu pågår informationsarbete för att informera landets fastighetsmäklare om hur verktyget ska användas. Tjänsten kommer att tillgängliggöras för alla landets mäklare och når marknaden innan sommaren 2018.

Joakim Lusensky, Analys- och kommunikationschef Mäklarsamfundet, 073-380 72 12, joakim.lusensky@maklarsamfundet.se

Anders Edmark, Styrelseordförande Mäklarsamfundet anders.Edmark@maklarhuset-ornskoldsvik.se