Almedalen i dag: Mälarregionens vatten hotat - bättre planering nödvändig

Almedalen i dag: Mälarregionens vatten hotat - bättre planering nödvändig

Om inte kommunerna i Mälardalsregionen prioriterar vattenplaneringen riskerar vi att allvarligt begränsa möjligheten för nästa generation att ha tillgång till rent dricksvatten, att bada i Mälaren och att äta mälarfisk. Det konstaterades på ett seminarium i Almedalen i dag, där bland annat Björn Risinger, generaldirektör för havs- och vattenmyndigheten och Lisa Emelia Svensson, havs- och vattenambassadör på Miljödepartementet, deltog i panelen.

- Det här är en politiskt viktig fråga. Vi ser att regionens tillväxt påverkar vattnet och att vattnet påverkar tillväxten, säger Nanna Wikholm, ordförande i Mälardalsrådets miljöutskott.

Några av slutsatserna efter seminariet, som gick under namnet ”Mälaren har växtvärk – utan vattenplanering begränsas tillväxten”, var:

• Vattnet behöver i högre grad bli en prioriterad fråga för kommunledningarna
  • Regionens attraktivitet minskar när vattenmiljöerna försämras
  • I takt med att antalet människor i Mälarregionen blir fler utsätts våra redan påverkade vatten för ett ökat tryck

- Även om kommunerna har ett tungt ansvar behöver behöver staten nu bidra med sin del av finansieringen, säger Staffan Jansson, ordförande i Mälarens vattenvårdsförbund, och initiativtagare till projektet Mälaren – en sjö för miljoner.

Flera av föreläsarna ville se ett ökat fokus på vattenmiljöernas ekosystemtjänster.

- Vi får akta oss för att se Mälaren bara som en dricksvattentäkt. Vi vill även att den ska vara ett levande ekosystem, säger Gustav Hemming, miljö- och skärgårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

Nanna Wikholm, ordförande i Mälardalsrådets miljöutskott, e-post: nanna.wikholm@politik.sll.se, telefon: 08-737 41 03

Staffan Jansson, ordförande i Mälarens vattenvårdsförbund, e-post: staffan.jansson@vasteras.se, telefon: 021-39 32 31

Gustaf Arnander, pressekreterare Gustav Hemming, Stockholms läns landsting, e-post: gustaf.arnander@politik.sll.se, telefon: 0707-37 41 42

Göran Andersson, Svealands kustvattenvårdsförbund, e-post: goran.andersson@ksl.se, telefon: 08-580 021 01