Så stärker vi innovationsförmågan i Stockholm-Mälarregionen

Pressmeddelande   •   Nov 05, 2019 07:00 CET

Så stärker vi innovationsförmågan i Stockholm-Mälarregionen

För att möta samhällets behov och utmaningar behövs en stärkt innovationsförmåga i offentlig sektor. Mälardalsrådet presenterar en ny rapport om ledarskapets centrala betydelse för kommuners och regioners innovationsarbete. Rapporten presenteras under ett lunchseminarium den 6 november.

Tid: Onsdag den 6 november kl. 12.00-13.00. Lunch och möjlighet till intervjuer från kl 11:30.
Plats: Mälardalsrådet, Kollektivtrafikens hus, Centralplan 3, Stockholm

Rapporten ”Ledarskap för en stärkt innovationsförmåga” belyser hur offentlig verksamhet kan bygga upp en levande och hållbar innovationsförmåga. Ett särskilt fokus läggs på strukturella förutsättningar, ledarskapets roll samt verksamhetens innovationskultur. Ledande representanter för kommuner och regioner i Stockholm-Mälarregionen har intervjuats om deras syn på ledarskapet som central del i innovationsarbetet i offentlig sektor.

- Man kan ju tro att innovation bara är något kreativt och kaosartat som ska ske vid sidan av strukturerna. Men det är en lite märklig missuppfattning egentligen, för kreativitet och innovation kräver verkligen struktur om det ska fungera, säger Daniel Forslund (L), ordförande regionstyrelsens innovations- och utvecklingsutskott, Region Stockholm.

- En förutsättning för den innovativa kulturen är trygghet. Det är centralt att de människor som jobbar hos oss i kommunen känner att de har politiken i ryggen. Om ett innovativt försök går dåligt kan det vara värt det ändå. Innovationsarbete kan få effekter som vi inte tänkte, men som ändå kan leda till utveckling för verksamheten, säger Catharina Fredriksson (S), kommunstyrelsens ordförande, Oxelösunds kommun.

- Innovationsförmåga är otroligt viktig för hela vår region. Det är grunden för att vi ska kunna utveckla våra kommuner och regioner inför framtiden i den globala konkurrensen, säger Agne Furingsten (L), innovationsregionråd Region Västmanland och ledamot Mälardalsrådets styrelse.

Mälardalsrådet driver sina medlemmars frågor för resultat inom infrastruktur, innovation, kunskaps- och kompetensförsörjning, maritim samverkan och internationella jämförelser och lärande. Rådet samlar kommuner och regioner i Stockholm-Mälarregionen till en dynamisk mötesplats för politik, näringsliv och akademi.

Läs mer på www.malardalsradet.se