Malmberg Biogas nu på den italienska marknaden!

Malmberg har vunnit sitt första biogasuppgraderingsprojekt i Italien. Till kunden HeraAmbiente S.p.A, som idag har en befintlig komposteringsanläggning i Sant Agata (BO), kommer det att kompletteras med behandling för 135 000 ton matavfall per år. Biometan kommer att produceras med Malmberg Compact® GR 20R. Kapaciteten är 1 000 Nm3 /h och kunden uppskattar att producera 7 500 000 Nm3 miljövänlig biometan per år för det italienska gasnätet.

HeraAmbiente har gjort en grundlig utvärdering av teknik och valet föll på vattenskrubber. Malmberg vann anbudet på grund av det faktum att det kan visa goda referenser från anläggningar där substratet är just matavfall. Det kräver robust och tillförlitlig teknik som producerar gas tillförlitligt. Malmberg kan visa detta med sina höga tillgänglighetstal som bevisats av omfattande erfarenhet av över 100 biogasuppgraderingsanläggningar runt om i Europa.

Italien är en stor gasmarknad med ett gasnätverk som sträcker sig över hela den italienska halvön. Det finns mer än 1000 bensinstationer och mer än 900 000 gasbilar som körs på de italienska vägarna redan idag, så infrastrukturen finns redan för miljövänliga biogas.

"Vi ser mycket positiva på den italienska biogasmarknaden och är glada över att vi nu kan göra ett grönt fotavtryck i Italien", säger Erik Malmberg, VD för Malmberg Water AB

Om HERA Group
Sedan starten 2002 är Hera ett av Italiens största inom miljötjänster (avfallshantering och behandling), energitjänster (distribution och försäljning av el och gas) och vattentjänster (vattenverk, avlopp och rening). Koncernen har över 8 500 anställda, alla engagerade varje dag för att möta de olika behoven hos mer än 4 miljoner medborgare.