Malmberg Biogas uppgradering nr 5 i Norge!

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2017 07:00 CEST

Malmberg levererar biogas uppgradering till Ecogas i Verdal, Norge

Malmberg Biogas har vunnit sitt femte biogas uppgraderingsprojekt i Norge. Nu till Ecogas som är ett dotterbolag til Ecopro. Biogasanläggningen ligger i Verdal, cirka 8 mil norr om Trondheim. Det blir en Malmberg COMPACT® GR 14R med en kapacitet på 1000 Nm3/h med tillhörande tankstation. Allt ska stå klart i slutet av året.

Ecopro har en fin anläggning i Mitt-Norge som löser matavfallsproblematiken genom att ta hand om 40 000 ton matavfall och avloppsslam per år från 52 kommuner. Den uppgraderade gasen kommer driva biogasbussar i Trondheim. Restprodukten från rötningen går till lantbruket som biogödsel. Ett fantastiskt exempel på modern cirkulär ekonomi där alla är vinnare inklusive vår miljö.

Om Ecopro

Som en av de första anläggningarna i Norge av sitt slag, blev Ecopro driftsatt i 2008. Källsortering, energi-/materialåtervinning och kretsloppstänkande var grundläggande delar vid etableringen. Ecopro ägs av Interkommunala bolag i Mitt-Norge, som samarbetar om att behandla cirka 40 000 ton/år källsorterat matavfall och slam på ett framtidsinriktat och miljömässigt försvarbart sätt.

Malmberg är en global marknads- och teknikledare inom cleantech. Ett svenskt familjeägt företag grundat 1866. Vårt primära fokus är design, produktion och utveckling av teknik och lösningar för vattenrening, biogas uppgradering, geoenergi, borrning och miljöhantering . Malmberg arbetar för en bättre framtida miljö under mottot "Ren energi. Rent vatten."

Kommentarer (0)