25-årsjubileum för Museispårvägen

I helgen 25—26 augusti firas att Museispårvägen i Malmö invigdes för 25 år sedan, närmare bestämt den 15 augusti 1987. Malmö Museer bjuder på gratis åktur hela helgen (avgång var tolfte minut mellan klockan 12.24 och 16.24), och på Teknikens och Sjöfartens hus visas dessutom film på tema spårvagn!

Bakgrund
Museispårvägen i Malmö, som idag trafikerar sträckan från Malmöhus slott till Stadsbiblioteket, invigdes den 15 augusti 1987 i samband med firandet av lokaltrafikens 100-årsjubileum i Malmö.

Den första hästspårvägslinjen invigdes i Malmö på sträckan Södervärn-Hamnen den 27 augusti 1887. Spårvägen utvecklades och den 20 december 1906 rullade de första elektriska spårvagnarna på Ringlinjen nummer 3. Den elektriska spårvägen byggdes med åren ut till Limhamn, Rosengårdsstaden och Hohög. Bussar och bilar trängde allt mer ut spårvagnarna och den 27 april 1973 gick den sista spårvagnen på linje 4 mellan Gustav Adolfs torg och Limhamn.

Arvet efter spårvägen i Malmö förvaltas nu av Museispårvägen som den 13 augusti 1991 förlängdes Slottsparken till Stadsbiblioteket. Nu har Museispårvägen rullat i 25 år och samtidigt firar vi också 125 år med offentlig kollektivtrafik i Malmö.

För mer information om Museispårvägen, se: www.mss.se