The Pearl of Africa visas 4 oktober på Malmö stadsbibliotek

Bio är bäst på bibblan – filmkvällar hösten 2017

Dokumentärfilm och diskussion står i fokus när Malmö stadsbibliotek arrangerar filmkvällar under hösten. På teman som flykt, funktionsvariationer, HBTQIA och demokrati.

Stadsbiblioteket visar fyra dokumentärfilmer med efterföljande diskussion med start den 6 september. Filmkvällarna sker i samarbete med Nordisk Panorama och Doc Lounge Malmö.

Filmprogrammet inleds med en visning av Jerzy Sladowskis Don Juan. I dokumentären söker den 22-åriga autistiska Oleg kärlek och acceptans i den ryska staden Nizjnij Novgorod, utan att lyckas. Men plötsligt kommer hjälpen från oväntat håll. Don Juan var den första svenska filmen att ta hem priset för bästa långfilmsdokumentär på International Documentary Film Festival i Amsterdam 2015.

Under hösten följer sedan The Pearl of Africa, om hat, kärlek och att vara transperson i Uganda, virtual reality-upplevelsen Flykten från Sverige där besökaren får uppleva flykt från ett krigsdrabbat område genom ett barns ögon, och Dugma: The Button som följer fyra självmordsbombare.

Ytterligare en filmkväll arrangeras under hösten, i samarbete med Latinamerika i fokus och Antirasistiska filmdagar. All of Me följeren grupp mexikanska kvinnor som varje dag lagar mat och kastar ombord den till migranter som reser med godståget The Beast på väg till USA.

6 september kl. 17: Don Juan. Tema: Funktionsvariationer
4 oktober kl. 17: The Pearl of Africa. Tema: HBTQIA
11 oktober kl. 16: All of Me/Llévate mis amores. Tema: Migration
1 november kl. 17: Flykten från Sverige. Tema: Flykt
6 december kl. 17: Dugma: The Button. Tema: Demokrati

För kommentarer kontakta Martin Memet Könick, 0733-90 53 24, martin.memet-konick@malmo.se.