Boplats Syd – dubbelt så stora på 5 år

Boplats Syd – dubbelt så stora på 5 år

Den 15 september fyller den kommunala bostadsförmedlingen Boplats Syd 5 år. Verksamheten har under dessa 5 år fördubblats när det gäller antalet förmedlade lägenheter, antalet fastighetsägare som lämnar förmedlingsuppdrag och antalet registrerade sökande. Under de senaste 12 månaderna har 4172 sökande fått en lägenhet, jämfört med 2285 sökande det första verksamhetsåret. Ökningen av förmedlingsuppdragen beror framför allt på att fler fastighetsägare väljer att förmedla genom Boplats Syd.

-  Det är mycket glädjande att allt fler fastighetsägare vill förmedla sina lägenheter genom oss. Det innebär större möjligheter för de bostadssökande, samt ytterligare ett steg mot att vara den självklara marknadsplatsen för hyresrätter i västra Skåne, säger Krister Hjelm, chef på Boplats Syd.

Ambitionen var redan från början att växa till en regional bostadsförmedling. Under år 3 började man förmedla lägenheter utanför Malmö, och idag har Boplats Syd förmedlingsuppdrag i 10 kommuner i västra Skåne.

-  I en region med gemensam arbets- och bostadsmarknad är det bra för alla med en regional samordning kring förmedlingen av hyresbostäder. Vi hoppas på en fortsatt positiv utveckling, och att fler, både kommunala och privata, fastighetsägare ska se fördelarna med en regional förmedling, avslutar Krister Hjelm.

För mer information:

Krister Hjelm, chef Boplats Syd, telefon: 040 – 34 24 56

Sabina Ovallius Holmgren, Kommunikatör Boplats Syd, telefon: 040-34 24 52, e-post: sabina.holmgren@malmo.se

Om Boplats Syd
Boplats Syd en kommunal bostadsförmedling som förmedlar lediga hyresrättslägenheter i Malmö, Burlöv, Helsingborg, Landskrona, Vellinge, Lomma, Lund, Höganäs, Svedala och Staffanstorps kommuner.  Ett 30-tal fastighetsägare, såväl privata fastighetsägare som kommunala bostadsbolag, är anslutna. Lägenheterna förmedlas i ett transparent och tydligt system efter kötidsordning, utan förtur eller genvägar. Sedan starten 2009-09-15 har 15633 lägenheter förmedlats.

Verksamhetsår
År 1. 2009-09-15—2010-09-14
År 5. 2013-09-14—2014-09-11*
* dagaktuella siffor