Johannes Anyuru. Foto: Kim Efraimsson

​Högaktuell Johannes Anyuru på Författarscenen i Malmö

Johannes Anyuru, aktuell med romanen De kommer drunkna i sina mödrars tårar, besöker Författarscenen på Malmö stadsbibliotek den 27 mars.

Sedan debuten 2003 med diktsamling Det är bara gudarna som är nya har Johannes Anyuru med sällan skådad stilmedvetenhet rört sig mellan olika genrer som poesi, essäistik, dramatik, bloggande och prosa, och kommit att bli en av Sveriges främsta och mest omtalade författare. Han har nått ut till, berört och skakat om sina läsare och hyllats av kritiker med böcker som Skulle jag dö under andra himlar, Städerna inuti Hall och En civilisation utan båtar. Med romanen En storm kom från paradiset, som nominerades till såväl August- som Nordiska rådets pris, fick Anyuru också ett internationellt genombrott och har översatts till ett tiotal språk.

Nu är Anyuru aktuell med De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, en roman om hopp och hopplöshet i dagens Europa, om vänskap och svek, och om terrorns och fascismens teater.

På Författarscenen samtalar Anyuru med poeten, översättaren och dramatikern Athena Farrokhzad. Samtalet är en del av den första upplagan av Malmö Litteraturfestival, som äger rum på flera platser i Malmö den 25–29 mars. Samtalet arrangeras i samarbete med Norstedts.

Datum: 27 mars
Tid: 19.00
Plats: Ljusets kalender, Stadsbiblioteket i Malmö

För ytterligare information kontakta Per Bergström, producent Författarscenen, 0709–16 90 65, per.bergstrom@malmo.se