Kommunalråd och medarbetare ger rasismen rött kort under Malmömilen

Malmö stad tar tydlig ställning för mänskliga rättigheter och mot rasism av all form. Malmö Stad arbetar aktivt mot rasism och diskriminering och är en kommun för alla, oavsett etnicitet eller hudfärg. Under lördagens löptävling Malmömilen kommer därför 200 medarbetare i kommunen tillsammans göra en markering mot rasismen genom att gemensamt springa loppet i en röd tröja med trycket ”Malmö stad ger rasismen rött kort”.
Kommunalråden Hanna Thomé och Lari Pitkä-Kangas kommer springa Malmömilen den 14 juni tillsammans med de andra medarbetarna.

- Arbete mot rasism är en ödesfråga för Malmö och hela samhället. Därför är det viktigt att Malmö stad som arbetsgivare uppmuntrar sina anställda att ta tydlig ställning mot rasism. Vi som är mot rasism och för ett öppet samhälle är många fler än de som inte är det, säger Hanna Thomé (V) antidiskrimineringskommunalråd.

- Vi måste jobba vidare mot rasismen och det med en viktig utgångspunkt. Att Malmö är en stad för hela världen. Ett globalt Malmö inrymmer den tolerans och respekt för varandra som krävs för att kväva rasismen. Ett Malmö som fokuserar på den globala identitet som växer fram är också ett Malmö som vill och kan utvecklas tillsammans med alla Malmöbor, säger Lari Pitkä-Kangas (MP) kommunalråd.

För mer information kontakta:

Hanna Thomé 0709-13 46 61
Lari Pitkä Kangas 0734-26 44 81