Flygbild över Sege Park. Fotograf; Perry Nordeng

Namnförslag på nya gator i Sege Park

Nu finns en chans att bidra med inspiration!

Alla är välkomna att inspirera till nya gatunamn i Sege Park. Tjänstepersonerna som arbetar med detta kommer att läsa inlämnade förslag inför att de ska formulera sina namnförslag till den politiska nämnden. Arbetet startar före jul och lämnas i början av 2019 till nämnden för beslut.

På malmo.se/segepark kan man lämna sitt förslag. Man kan också lämna in det på Kirsebergsbiblioteket på Kronetorpsgatan 1. Förslaget ska ha kommit in senast torsdagen den 15 november 2018.

Hur arbetar kommunen när man tar fram nya gatunamn?

Tjänstepersoner på stadsbyggnadskontoret tar fram namnförslag. Förslagen har då ofta plockats från områdets historia eller områdets verksamheter, eller något med koppling till kända personer som levt och verkat där och liknande. Förslaget lämnas sedan till stadsbyggnadsnämnden som beslutar om vilka namn gatorna ska ha.

Vilka namn beslutade nämnden sig för?

Beslutet om vilka namn det faktiskt blir på gatorna kommer också att publiceras på Malmö stads hemsida våren 2019.

Bakgrund

Sege Park i nordöstra Malmö kommer förändras under de närmsta åren. Det som varit ett sjukhus i en vacker park ska bli ett extraordinärt bostads- och verksamhetsområde och ligga i absolut framkant när det gäller hållbarhet. Smarta lösningar ska både spara på miljön och göra livet trivsamt och attraktivt i Sege park för boende och verksamma där. Ungefär år 2020 börjar de första bostadshusen att byggas i parken. Det blir såväl hyresrätter som bostadsrätter och radhus, och de flesta gamla sjukhusbyggnaderna ska vara kvar och byggas om till bostäder och verksamhetslokaler.

Kontaktperson:

Annette Larsson, hållbarhetsstrateg,  arbetsmarknads- och socialförvaltningen

annette.larsson@malmo.se