Stadsbiblioteket: Donna Tartt gästar internationell författarscen

Stadsbiblioteket: Donna Tartt gästar internationell författarscen

Tis 13 maj kl. 19:00

Plats: Ljuset kalender

Aktuell med sin senaste roman Steglitsan gästar amerikanska Donna Tartt Internationell författarscen för ett samtal med Linn Ullmann.

Donna Tartt, född 1963 och uppvuxen i Greenwood Mississippi och bor numera i New York. Hon debuterade 1992 med Den hemliga historien om några studenters allt mer accelererande intellektuella lekar som oundvikligen ledde mot en katastrof. Romanen blev en enorm succé, sålde över 5 miljoner exemplar och översattes till tjugotre språk. Tio år senare kom Den lille vännen som har sin upprinnelse i ett ouppklarat dödsfall men är lika mycket ett porträtt av den konservativa södern, rasmotsättningar och det lilla samhällets kontroll som en bladvändare om huvudpersonen Harriets sökande efter sin brors mördare.

Ifjol kom Tartts tredje roman, Steglitsan. En oförglömlig odyssé genom dagens Amerika med ytterst skärpa och intensitet. En ung pojke i New York City, Theo Decker, överlever mirakulöst en olycka som tar hans mammas liv. Ensam och sviken av sin pappa flyttar han in hos en väns familj, inom sig kämpar han med att finna en mening i sitt nya liv. Under åren som följer blir han uppslukad av en av de få saker som påminner honom om hans mamma: en liten, mystiskt fascinerande målning. En målning som till slut drar in Theo i konstens kriminella baksida.

På sitt så säreget mästerliga vis skriver Tartt en berättelse om förlust och besatthet, överlevnad och identitet och konstens intensiva dragningskraft.

Samtalsledare är Linn Ullman, författare och journalist.

I samarbete med Albert Bonniers förlag

Enligt författarens önskan kommer samtalet INTE att livesändas.

Kulturförvaltningen: Åsa Björklund

Kommunikatör Kulturförvaltningen 0708-14 43 68