Tillsammans bygger vi en välfungerande skola och bostadsområde

Tillsammans bygger vi en välfungerande skola och bostadsområde

Mindre förstörelse, mer studiero och fler elever med behörighet till gymnasiet. Sedan Värner Rydénskolan stängde under en dag i slutet av februari pågår ett stort arbete mellan flera aktörer för att vända trenden och skapa ett välfungerande skola i ett välmående bostadsområde.

Torsdagen den 8 oktober hölls en presskonferens på Värner Rydénskolan i Malmö där nuläget på skolan diskuterades. Sedan skolan stängdes på grund av hot och våld har ett stort antal insatser satts in från olika håll. Skolan har fått ökade resurser från grundskoleförvaltningen i Malmö stad, ett stort rekryteringsarbete har genomförts och skolan har fått en ny ledning. Arbetet har lett till större arbetsro för elever och medarbetare, minskad förstörelse och färre incidentrapporter.

- Vi håller på att vända trenden på Värner Rydenskolan. Detta gör vi bland annat i samarbete med MKB och Stiftelsen Läxhjälpen. Genom att fokusera på måluppfyllelse, trygghet och studiero så kommer vi lyckas med vårt arbete, säger Lise-lott Nilsson, rektor på Värner Rydénskolan.

Bostadsbolaget MKB och Stiftelsen Läxhjälpen har under en längre tid varit involverade på skolan, där man erbjuder samtliga barn i åttonde och nionde klass läxhjälp, och det arbetet fortsätter.

– Samarbetet med Värner Rydénskolan och Stiftelsen Läxhjälpen har fungerat mycket bra. Inte minst resultatet visar på den kraft som går att uppbringa i en svår situation och med ett ansvarsfullt samarbete. Det är roligt med så många vinnare i projektet. Skolans rykte stärks, vårt bostadsområde blir attraktivare, och inte minst har det givit en biljett till framtiden för de många elever och föräldrar som är de allra största vinnarna. Alla förtjänar en ärlig chans till en god skolgång och att få vara en del i vår gemensamma framtid, säger Mats Nilsson, förvaltningschef hos MKB Fastighets AB.

För att ge eleverna en chans att komma ut på en kvalitativ PRAO tittar nu MKB även på möjligheten att ordna praktikplatser till skolans samtliga åttondeklassare.

Stiftelsen Läxhjälpen är en icke-vinstdrivande stiftelse som med finansiering från näringslivet bedriver gratis, resultatfokuserad läxhjälp i socioekonomiskt utsatta områden, i skolor där behovet är som allra störst. Av de elever på Värner Rydénskolan som deltog i Läxhjälpen i våras går nu 78 % på nationellt gymnasieprogram och 20 % går på ett introduktionsprogram.

- Med vårt unika arbetssätt fångar vi elever som riskerar att inte komma vidare till gymnasiet, elever som behöver en extra push och ett tryggt sammanhang som läxhjälp med öppet hus sällan har. Vi har höga förväntningar och krav på våra elever som deltar i Läxhjälpsprogrammet och det gäller även närvaron- kontinuitet är en av nycklarna till höjda betyg och studiemotivation, säger Regina Svensson, regionansvarig Stiftelsen Läxhjälpen.

Stiftelsens läxhjälpare är avlönade högskolestudenter, unga vuxna som blir viktiga förebilder.

- Vår Läxhjälp bidrar inte bara till en positiv förändring på individnivå utan också till en vinst för hela samhället.

För mer information:
Lise-lott Nilsson, rektor Värner Rydénskolan,