Magnus Wallin, Elements, 2011. Detalj.

100 000 kr till Malmökonstnär. Årets stipendiat är Magnus Wallin. Delas ut på Malmö Konsthall 5 juni.

100 000 kr till Malmökonstnär. Årets stipendiat är Magnus Wallin. Stiftelsen Malmö Konsthall av år 1931 delar ut stipendiet på Malmö Konsthall nästa tisdag

Program

Stipendieutdelning och artist’s talk tisdag 5 juni kl. 16 i C-salen, Malmö Konsthall.

Stiftelsen Malmö Konsthall av år 1931 delar ut stipendiet på 100 000 kr.

Magnus Wallin presenterar sig och berättar om sitt arbete.

Magnus Wallin (f. 1965) är utbildad vid Konsthögskolan Valand och Det Kongelige Danske Kunstakademie i Köpenhamn. Han är en av våra mest kända konstnärer internationellt och har ställt ut både på Venedigbiennalen och Istanbulbiennalen. Magnus Wallin har bl.a haft utställningar på Moderna Museet, Kristianstad konsthall, Millesgården Konsthall, Tensta konsthall, Malmö Konsthall, Kalmar konstmuseum, i Sverige. Han slog igenom med sin 3D-animerade film Exit (1997). Andra filmer som har uppmärksammats är Exercise Parade (2001) och Elements (2011) med referenser till den medicinska historien och till idéerna om ett smärtfritt utopiskt tillstånd, likt en vision om paradiset med dess estetiska konsekvenser.

Magnus Wallin är representerad av Galerie Nordenhake både i Stockholm och Berlin. Hans verk återfinns hos privata samlare och stora kulturinstitutioner i Sverige och utomlands. Magnus Wallin var gästprofessor vid Konsthögskolan i Umeå mellan 2003 till 2016. I SVTs K-special (aug 2017) Blod, ben och sten handlade om Magnus Wallins konstnärskap. Han bor och arbetar i Malmö.

Motivering

Fult eller vackert; normalt eller onormalt. Skönhetsideal. Vårt förhållande till kroppen och anatomin ända ner till skelettet.

Magnus Wallin arbetar med tematiken i många olika tekniker. Skulpturala installationer med autentiska tänder, skallar och skelettdelar. Målningar av blod. Korta 3D-animerade filmer inspirerade av datorspelens dramaturgi. Stympade och missbildade människor kraschar mot marken ackompanjerat av ett, fysiskt drabbande ljud av helikoptrar, avgrundsvrål eller högljudda hjärtslag. Absurda, dansande skelett som sönderfaller i smådelar.

Det är brutalt och våldsamt men samtidigt vackert. Vi anar filmaren Leni Riefenstahls bildspråk med vältränade gymnaster under nazitiden i Tyskland, ondskan och helvetet i målningar av Hieronymus Bosch och Bruegel. Det handlar om smärta, den smärta som helst inte ska synas i vårt ideala samhälle.

Bakgrund Stiftelsen Malmö Konsthall av år 1931

Den 13 mars 1931 tillät Kungl. Maj:t en grupp medlemmar i Skånes Konstförening att anordna ett ”varulotteri, vars behållning skulle användas för uppförande av en konsthall i Malmö”. Denna rätt att anordna lotteri omhändertogs av ekonomiska Föreningen Malmö Konsthall u.p.a., som bildades den13 april 1931. Till lotteriet skänktes hundratals konstverk av konstnärer, där de mest namnkunniga var prins Eugen och Carl Milles. Verken såldes efterhand och en fond skapades. Malmö kommun byggde så småningom en konsthall, ritad av Klas Anshelm, som stod klar 1975. Det fonderade kapital som Stiftelsen Malmö Konsthall av år 1931 innehade, kom dock inte att användas vid uppförandet. Idag delar stiftelsen ut avkastningen av detta kapital från 1931, som ett årligt stipendium till en idag verksam konstnär med anknytning till Malmö. Stipendiet går inte att söka.

Fri entré. Välkommen!

Samarr. Stiftelsen Malmö Konsthall av år 1931

Bild, motivering samt stiftelsens historik bifogas. För ytterligare information, vänligen kontakta

Lena Leeb-Lundberg Malmö Konsthall 040-34 12 94, 0708-34 12 94, lena.leeb@malmo.se