17 ungdomar fixar miljöfestival i Rosengård

Nu skapar 17 drivna ungdomar inom ”Ung i sommar” en alldeles egen miljöfestival i Rosengård! Arrangemanget, med bland annat loppis, klädbyte och artister kommer att ske på Aktivitetsytan i Rosengård, där även Ung i Sommarpraktikanter från Rädda barnen och stadsdelsvärdarna från Förbyggande och Fritid i Rosengård kommer att hjälpa till på plats.

Miljöfestivalen ingår som en del i Malmö stads sommarpraktikprojekt ”Ung i sommar”. De 17 ungdomarna som ingår i Hållbarhetsgruppen och Odlingsgruppen i Rosengård har utgått från Tegelhuset och har själva bestämt och planerat allt i minsta detalj. Att det skulle finnas en miljövinkel var självklart.

- Vi har till exempel vår konstverkstad, där vi lär besökarna att återanvända spillmaterial till konst, förmedlar vi kunskap om hållbarhet. Barnen kan även lära sig att bygga om sina leksaker istället för att kasta dem, säger Yousef Chibli i Hållbarhetsgruppen.

Arrangemanget är till för alla och kommer att bjuda på aktiviteter så som loppis, klädbyte, fotbollsturnering, ansiktsmålning, café och grill. Ungdomarna har också jobbat hårt för att locka artister till sin festival. Bland annat kommer Behrang Miri, känd malmöprofil, att uppträda och vara konferencier och dansgruppen iRave kommer även finnas på plats för att uppträda och ha en dansworkshop.

- På det här viset får ungdomarna erfarenhet av att själva genomföra ett arrangemang och jag hoppas att det verkligen kommer mycket folk från hela Malmö till Rosengård för att ta del av resultatet, säger Sofi Krigsman Simonsen som är ungdomskommunikatör i Tegelhuset och som också arbetar med ”Ung i sommar” i stadsdelen.

Miljöfestivalen genomförs tillsammans med stadsdelsvärdarna från Förbyggande och Fritid i Rosengård och Ung i Sommar praktikanter från Rädda barnen.

- Alla vinster vi får in skänker vi till Rädda barnen eftersom vi anser att de är en välgörenhetsorganisation som kommer att ta hand om våra pengar väl, säger Benaz Mohammed i Hållbarhetsgruppen.

När? Tisdagen den 10/7  klockan 14-18

Var? Parkeringen i korsningen mellan von Rosens väg och Adlerfälts väg.

Hur? Alla är välkomna!

Vid frågor:

Benaz Mohammed, Ung i Sommar praktikant i Hållbarhetsgruppen: 0769- 03 86 32

Dastan Gomli, Ung i Sommarjobbare i Odlingsgruppen: 0762-86 84 56

Sofi Krigsman Simonsen, ungdomskommunikatör Rosengård stadsdelsförvaltning: 0768-543570