Tv: Gertrud Alfredsson, Ty riket är mitt, 2019. Th: Mårten Nilsson, Spaced light ground/ochre, 2019.

200 000 kr till konsten!

I år delar Stiftelsen Malmö Konsthall av år 1931 ut två stipendier på vardera 100 000 kr. Årets stipendiater är Gertrud Alfredsson och Mårten Nilsson.

Stipendieutdelning och artists’ talk onsdag 29 maj kl 17 i C-salen, Malmö Konsthall.Gertrud Alfredsson och Mårten Nilsson presenterar sig och berättar om sina verk och sitt arbete.Båda konstnärerna är utbildade vi Konstskolan Forum och båda har haft uppmärksammade utställningar i Malmö respektive Landskrona denna vår. Bosatta och verksamma i Skåne.

Mer om Gertrud Alfredsson

Mer om Mårten Nilsson

Motivering Gertrud Alfredsson

Med titlar som ”Aj oj O´Boy”, "Licking the Holy" och ”Gala rädda mig från Dalis kalla öga” bjuder Gertrud Alfredsson in betraktaren till en mycket spännande resa, där man får vara beredd på att bli överraskad. Det flödar av färg, form och innehåll i en labyrintisk rörighet tills man hittar den röda tråden. Det vackra och ljusa i samma rum som det mörka och fula. Hon arbetar ohämmat och modigt, ofta med feministiska förtecken. Teckning och målning kombineras gärna i ett och samma verk. På senare år har även leran tillkommit. Keramiken har, genom henne, fått ett alldeles nytt uttryck, dels genom verkens ovanliga storlek för att vara keramik men även genom de texter som man kan finna lite här där på skulpturerna. Det är stora, orädda gester med politisk udd. Det är också vansinnigt roligt. Man gapskrattar... men ofta fastnar skrattet i halsen.

Motivering Mårten Nilsson

Tråden som löpt genom kvinnors händer, blir material i Mårtens verk. Han bygger nya världar, med oändligt tålamod. Tillsynes oförankrade stiger, sjunker och flyter hans verk och trasslar in tanken. De är eggande men också oroande i sin stilla vildhet. I verket ”Thorns” hotar det ogenomträngliga, sylvassa törnen tränger sig fram färdiga att ta över. ”Botanica” en förrädiskt vacker svävande våg av blommor, är en illusion av bärighet. Med tiden, tråden och det formade pappret skapar Mårten Nilsson en poetisk värld som öppnar seendet och utmanar vår relation till det växande.

Bakgrund Stiftelsen Malmö Konsthall av år 1931

Den 13 mars 1931 tillät Kungl. Maj:t en grupp medlemmar i Skånes Konstförening att anordna ett ”varulotteri, vars behållning skulle användas för uppförande av en konsthall i Malmö”. Denna rätt att anordna lotteri omhändertogs av ekonomiska Föreningen Malmö Konsthall u.p.a., som bildades den13 april 1931. Till lotteriet skänktes hundratals konstverk av konstnärer, där de mest namnkunniga var prins Eugen och Carl Milles. Verken såldes efterhand och en fond skapades. Malmö kommun byggde så småningom en konsthall, ritad av Klas Anshelm, som stod klar 1975. Det fonderade kapital som Stiftelsen Malmö Konsthall av år 1931 innehade, kom dock inte att användas vid uppförandet. Idag delar stiftelsen ut avkastningen av detta kapital från 1931, som ett årligt stipendium till en idag verksam konstnär med anknytning till Malmö. Stipendiet går inte att söka.

Fri entré. Välkommen!

Samarr. Stiftelsen Malmö Konsthall av år 1931