2000 skånska sjätteklassare bygger solcellsbilar

2000 skånska sjätteklassare bygger solcellsbilar

Solracet är en tävling för barn i 6:e klass där 96 klasser bygger egna solcellsbilar och tävlar i lag om den stora vinsten - 15 000 kronor.

Till skillnad från förra året kommer Solracet i år att ha deltävlingar i hela Skåne. Rivaliserande klasser i samma region tävlar om att komma med till finalen i Malmö och upplägget är inte helt annorlunda från en fotbollsturnering.

Tävlingen pågår i tre veckor. Från den första deltävlingen i Ängelholm, till finalen i Malmös Baltiska Hall.

Öka intresset för teknik och hållbarhet

Syftet med Solracet är att lära barn i tidig ålder om solenergi, transport och teknik. Genom att vara med i en rolig tävling hoppas arrangörerna att barnens intresse för miljö och hållbarhet ökar.

- Jag hoppas att barnen tänker mer på hållbarhet och energifrågor efter att ha arbetat med solcellerna och tävlat med sina bilar, säger Marija Stefanovic, projektledare.

Skolbarn bygger bilar från grunden

Paket med information om solenergi och delar till två solcellsbilar har nyligen skickats ut till alla deltagande skolklasser. I paketen finns allt från växellådor till solceller och motorer.

Nu gäller det för klasserna att komma på ett bra sätt att utnyttja solcellerna och samtidigt göra en snygg design. Både fart och utseende kommer att betygsättas.

- Solracet har två tävlingar, både en designtävling och ett race. De som är kreativast och samarbetar bäst har helt klart störst chans att ta hem förstapriset, säger Marija.

Deltävlingar

• Ängelholm: 8:e november, kl 11.15, Kungsgårdshallen, Västra kungsgårdsgatan 4
  • Kristianstad: 10:e november, kl 11.15, Kristanstad Arena (A-hallen), Västra Storgatan 69
  • Ystad: 15:e november, kl 11.15, Idrottshallen Bollen, Jennygatan 6