Renoveringen av 50-metersbassängen är ett planerat underhåll och ett led i att säkerställa att den ska kunna fortsätta att användas under ett antal år framöver. Arkivfoto: Mats Persson

50-metersbassängen på Simhallsbadet stängs för renovering

Den 27 april stängs 50-metersbassängen på Simhallsbadet för en planerad renovering. Simhallsbadet är i första hand ett föreningsbad med närmare 200 000 besök per år från Malmös simföreningar och för att möta deras behov kommer utomhusbaden Lindängsbadet och Segevångsbadet att öppna för säsongen för föreningar och skolsim redan den 2 maj.

Renoveringen av 50-metersbassängen är ett planerat underhåll och ett led i att säkerställa att den ska kunna fortsätta att användas under ett antal år framöver. Tömningen av bassängen planeras att ske den 28 april och sedan planeras entreprenadtiden att pågå till och med oktober. Avsikten är att bassängen ska öppnas igen den 8 november. Hoppbassängen och undervisningsbassängen på Simhallsbadet kommer att vara öppna under hela renoveringsperioden och ordinarie verksamhet pågår som tidigare i dessa delar.

På Simhallsbadet hålls normalt föreningsverksamhet och skolsim. Under vardagsförmiddagar är bassängen också öppen för motionssimmare från allmänheten. Under renoveringen kommer verksamheten på Simhallsbadet i första hand att flyttas till Lindängsbadet som håller öppet för föreningar och skolsim under hela perioden och stänger 6 november, men även Segevångsbadet förlänger säsongen till 16 september. Viss föreningsverksamhet flyttas tillfälligt till Hylliebadet. För allmänheten är Segevångsbadet öppet från 2 juni till 26 augusti och Lindängsbadet från 14 maj till 26 augusti.

–Genom att förlänga säsongen på utebaden ser vi till att påverkan på verksamheten blir så liten som möjligt. Vattnet på utomhusbaden är uppvärmt och föreningars träningsverksamhet fungerar normalt mycket väl även utomhus under dessa årstider. I höst ser vi fram emot att flytta tillbaka verksamheten till en ny och fräsch 50-metersbassäng, säger Ann-Christin Magnusson, chef för badenheten på fritidsförvaltningen.

Kontaktpersoner:

Ann-Christin Magnusson, chef för badenheten på fritidsförvaltningen, 040-342547, 0708-160274, anki.magnusson@malmo.se

Jennie Törnqvist, förvaltare, Stadsfastigheter. 040-341876, 0708-482166, jennie.tornquist@malmo.se

Utskickat av: Emilie Ekelund, kommunikatör på fritidsförvaltningen, emilie.ekelund@malmo.se, 0766-108936