​​​​Årets betyg i Malmö högsta någonsin

​​​​Årets betyg i Malmö högsta någonsin

Betygen för avgångseleverna i årskurs nio i Malmö stads grundskolor fortsätter att förbättras. Betygen har nu stigit i kommunens skolor varje år sedan 2010. Det visar en första analys av betygsresultaten för vårterminen 2016*.

– Det är väldigt roligt att betygsresultaten fortsätter uppåt. Det är ett tecken på gott arbete ute på våra skolor, säger Anders Malmquist, grundskoledirektör.

Läsåret 2015/2016 var ett intensivt år för Malmös grundskolor. Malmö stad har under lång tid tagit ett nationellt stort ansvar för nyanlända elever i grundskolan. Under 2015 tog vi emot över 1250 nyanlända elever och under våren 2016 har ytterligare drygt 500 elever skrivits in i den kommunala grundskolan i Malmö.

Det genomsnittliga meritvärdet i årskurs nio har för första gången passerat 220 poäng och är det högsta resultatet någonsin.Det genomsnittliga meritvärdet för Malmös avgångselever har ökat från 215,9 poäng förra året till 220,2 poäng 2016. Utan nyanlända elever är meritvärdet 224,4 poäng.

Även andelen gymnasiebehöriga och andelen elever med fullständigt betyg ökar om man räknar bort den stora ökningen av nyanlända elever. Räknar man med det ökade antalet nyanlända har andelen gymnasiebehöriga elever och andelen elever som nått målen i alla ämnen dock minskat något.

I år är 75 procent av eleverna behöriga till gymnasiet, förra årets var den siffran 75,5. Utan de nyanlända eleverna ökar behörigheten från 78,9 till 80,5 procent

- Det är en stor utmaning att ta emot så många nyanlända elever som Malmö gör. Det är givetvis mycket svårt att få gymnasiebehörighet och godkänt betyg i alla ämnen när man kommer som ny till Sverige under de sista åren i grundskolan, säger Anders Malmquist.

Malmö stad räknar ovan endast med nyanlända elever som kommit under de senaste 18 månaderna. Använder vi den nationella definitionen av nyanländ elev där man räknas som nyanländ under fyra år visar betygsresultaten att behörigheten är 83,6%.

- Det här visar att vi lyckas bibehålla kvaliteten i undervisningen för alla elever samtidigt som vi tar vårt ansvar gentemot de nyanlända eleverna som kommer till våra skolor, säger Anders Malmquist.

* Resultaten är preliminära och kan komma att förändras marginellt.

FAKTA Genomsnittligt meritvärde, Malmö kommunala skolor årskurs 9 (inkl nyanlända elever)

2010201120122013201420152016
193,5197,5198,3202,8212,1215,9220,2

För mer information:

Anders Malmquist, grundskoledirektör, 0708-54 02 08

Kajsa Sigvardsson, pressansvarig kommunikatör, grundskoleförvaltningen 0708- 80 94 51