Exempel på bilder från årets renhållningskampanj

Årets renhållningskampanj uppmanar: ”Hutta dina salladsrester vid Malmö Opera”

Det finns 4973 papperskorgar i Malmö. Förra sommaren fick vi veta att 9 av 10 slänger sitt skräp i en sådan. Denna sommar ligger fokuset i stadens renhållningskampanj på själva papperskorgarna – och på skräpet vi slänger i dem.

Sommartid är vi hellre ute än inne – och det är ofta också här vi äter vår mat. Gärna i take-away-förpackningar. Detta genererar extra mycket skräp, som de flesta av oss väljer att slänga i en papperskorg. Men inte alla. För att motverka och förebygga detta beteende genomför Malmö stad olika förebyggande åtgärder, bland annat informationskampanjer. I årets kampanj, som vi har tagit fram i samarbete med Gullers grupp, har Malmös 4973 papperskorgar fått huvudrollen – både den nya modellen och de gamla. Med gula dekaler och vepor kommer de återigen lysa upp i Malmös mer centrala delar.

Platsspecifika budskap
I år har kampanjen mer humoristiskt ton, med budskap som ”Lägg din mosbricka i Pildammsparken”, ”Lämna dina picknickrester i Folkets park” och ”Det finaste du kan göra för din fimp – passa på att slänga din fimp i den nya typen av papperskorg med inbyggt askfat”. Kampanjen kommer att synas på cirka hundra stortavlor i centrala Malmö, och nästan alla kommer att ha olika platsspecifika budskap. Men också i tidningsannonser, på renhållningspersonalens ryggar och på städfordonen.
– Med sommarkampanjerna vill vi skapa uppmärksamhet och engagemang kring hur vi får en renare stad, och berätta om det arbete som staden gör – och vad vi tillsammans måste hjälpas åt med, säger Pernilla Linde, sektionschef på fastighets- och gatukontoret.
– Och vi jobbar i medvind! Många Malmöbor är medvetna och förväntar sig att vi ska göra något åt nedskräpningen, framför allt plasten, säger Fredrika Swedenborg, som jobbar med kommunikation och beteendepåverkan på fastighets- och gatukontoret.

Dialog med allmänheten
En viktig del i Malmö stads arbete att förebygga nedskräpning är att förbättra kommunikationen med allmänheten kring vårt arbete med nedskräpning. Som en del av kampanjen genomför Malmö stad i år en enkät, riktad till Malmöbor.
– Undersökningen ger oss viktig kunskap och bättre förståelse för vilka utmaningar vi står inför, så att vi kan göra ett ännu bättre arbete framöver, säger Fredrika Swedenborg.

Frågor kring renhållningsarbetet
Pernilla Linde, sektionschef, fastighets- och gatukontoret, Malmö stad, 0709-34 13 41

Frågor kring kampanjen och kommunikationsarbetet
Fredrika Swedenborg, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret, 0709-34 21 24