Årets skolbibliotek finns på Pauli gymnasium

Mediateket på Pauli gymnasium i Malmö har tilldelats utmärkelsen Årets skolbibliotek. Skolan har ett hypermodernt bibliotek med bibliotekarier som är pådrivande i den pedagogiska verksamheten.

Sammanlagt 15 skolbibliotek var nominerade till priset Årets skolbibliotek 2010. Utmärkelsen delas ut av Nationella Skolbiblioteksgruppen, ett nätverk av svenska organisationer som alla har intresse av att skolbiblioteken bevaras, stärks och utvecklas.

Mediateket på Pauli gymnasium får priset för sin högkvalitativa verksamhet som medfört till att skolan utvecklats i en positiv riktning. Skolans bibliotekarier Teresia Palander och Jenny Johansson-Uthas har en viktig roll i det pedagogiska arbetet, bl a genom bokprat och läsprojekt.

– Bibliotekarierna driver på den pedagogiska utvecklingen så mycket att det idag får anses naturligt för eleverna att undervisas av bibliotekarier inom olika sammanhang, säger Edward Jensinger, rektor på Pauli gymnasium.

Mediateket har cirka 550 besökare per dag. Många kommer dit för att få hjälp med sina studier, andra kommer för att låna böcker, filmer eller annat. Väldigt många kommer dit för att sitta och studera.

– Då biblioteket är en central del av skolan är det också naturligt för personalen att samarbeta med biblioteket. Detta sker dagligen, säger Edward Jensinger.

Exempel på biblioteksaktiviteter är Nobeldag, vampyrafton, bokbytardag och sommarlovsläsning.

Årets Skolbibliotek 2010 delas ut vid Skolforum på Stockholmsmässan i Älvsjö den 1 november 2010. Priset består av äran, ett vandringspris i form av en tavla av Sven Nordqvist, ett diplom samt ett författarbesök.

För ytterligare information kontakta:
Edward Jensinger, rektor, 040-34 65 90, edward.jensinger@malmo.se

Vänligen