Årets stadsbyggnadspris till Baltzar city

Årets Stadsbyggnadspris 2003 gick till förnyelsen av norra delen av kv S:t Jörgen, där Baltzar City utgör en del. Byggherre är Skanska Öresund AB och arkitekter har varit Nyréns Arkitektkontor i Stockholm samt det danska arkitektföretaget KHRAS arkitekter i Köpenhamn.| Priset delades ut på Stadsbyggandets dag som i år avhölls på Malmö Konsthall. Med dagens pristaga re har totalt 30 priser delats ut sedan starten 1982. Kommittén för Årets Stadsbyggnadspris hade nominerat förnyelsen av kv S:t Jörgen i klassen Stadsmiljöförändringar. I klassen Nyproduktion nominerades Spillepengens nya krafvärmeverk som har SYSAV som byggherre och det danska arkitektkontoret Holm og Grut A/S som arkitekter. I klassen för Ombyggnad & renovering nominerades ventilationsbyggnad för Nöjesteatern med Stadsfastigheter som byggherre och Thomas Hellquist som arkitekt. Samtliga klassvinnare erhöll Malmö stads diplom och den s k ”best in show – vinnaren” erhöll dessutom en bronsplatta att pryda huset med. Dagen öppnades med ett inledningsanförande av kommunalrådet Anders Rubin. Huvudanförandet med titeln “Malmö kan inte leva utan själ” hölls av malmöförfattaren Björn Ranelid. Dagen avslutades med sedvanlig visning av de belönade projekten. För ytterligare information kontakta: Göran Rosberg Sekr i kommittén för Årets Stadsbyggnadspris tel: 343679 fax:343563 goran.rosberg@malmo.se malmo.se