Årsanalys för Malmö som pilotkommun för romsk inkludering

Polisens databas över romer har försvårat arbetet i pilotverksamheten för romsk inkludering konstaterar Romskt informations- och kunskapscenter i en årsanalys för 2013.

Som ett led i att förbättra romernas situation i Sverige har regeringen utsett fem så kallade pilotkommuner för romsk inkludering, varav Malmö är en. De övriga kommunerna är Luleå, Helsingborg, Göteborg och Linköping. Ansvariga för verksamheten i Malmö stad är Romskt informations- och kunskapscenter (RIKC).

Pilotverksamheten ska pågå mellan 2012-2015 och i rapporten beskrivs de insatser som genomförts inom pilotkommunens temaområden; arbetsmarknad, utbildning, social omsorg, samverkan och hållbara förvaltningsstrukturer, bostadsmarknad och hälsa. Ett stort antal aktiviteter har genomförts med fokus på att tydliggöra rättigheter för den romska befolkningen. Bland annat undersöks nya arbetssätt för att få ut fler romer på arbetsmarknaden och där tio personer utgör en ”pilotgrupp” för detta arbete.

RIKC arbete riktas både till majoritetssamhället för att sprida information och till den romska gruppen i Malmö. Konceptet visar sig framgångsrikt och flera studiebesök kommer hit både från andra kommuner i Sverige och från Europa.

Budgeten för pilotkommunverksamheten är på 700 000 kronor och finansieras av Arbetsmarknadsdepartementet.

– Det är bra att Malmö utgör en av pilotkommunerna i arbetet för romsk inkludering. Malmö är sedan tidigare en föregångare genom det arbete som bedrivs av Romskt informations- och kunskapscenter. Pilotkommunverksamheten öppnar för möjligheten att pröva nya vägar för att lyckas i arbetet med att få bort de diskriminerande strukturerna som finns i samhället, säger Carina Nilsson (S), kommunalråd för vård och omsorg.

– Antiziganismen är fortfarande utbredd i vårt samhälle. Malmö har ett stort ansvar i att tillgodose romers lika rätt, genom RIKC och pilotprojektet har vi intensifierat det arbetet, säger Hanna Thomé (V), kommunalråd med ansvar för antidiskrimineringsfrågor.

– Genom att bygga broar mellan den romska befolkningen, skolan och arbetsmarknaden vill vi förändra den diskriminerings- och misstroendekultur som tyvärr fortfarande råder i samhället kring romer. Kommunen har ett oerhört viktigt ansvar att skapa möjligheter för att den romska minoritetens intressen ska förverkligas, säger Lari Pitkä-Kangas, (MP) kommunalråd för konsument, stadsekologi och utveckling.

Carina Nilsson, 0702-46 50 38

Hanna Thomé, 0709-13 46 61