Abelardo Gonzalez ställer ut på Katrinetorp Landeri

Abelardo Gonzalez ställer ut på Katrinetorp Landeri

Den kända Malmöarkitekten Abelardo Gonzalez besöker Katrinetorp Landeri med utställningen "Tre villor och en camping".  Vernissage hålls den 10 april klockan 17-20. Utställningen pågår mellan 11 april till den 4 maj och håller då öppet dagligen klockan 12-17. Besöksadress Katrinetorp Landeri, Katrinetorps allé 1, Malmö.

Den argentinske arkitekten Abelardo Gonzalez har nu haft sitt Malmökontor i 30 år och har under den perioden bland annat ritat Per Gessles villa. Utställningen på Katrinetorp Landeri visar tre hus som får representera hur vi inspireras av teatraliska medel för att få rummen att bli spännande att bo i.

Här visas också hur man kan skapa rum i naturen. På "First Camp Torekov" föreslår vi en grupp skulpturala volymer, som blir landskapets "möbler". Dessa volymer, i olika storlekar, kan användas som sittplatser, utsiktsbalkonger, avkopplings- och mötesplatser.

Utställningen visar hur man förmedlar känslan av rumslighet och skapar en speciell atmosfär, hur huset och landskapet blir unika, de kan inte flyttas eller bytas ut som objekt, då de är en oskiljaktig del av deras unika område med deras unika förutsättningar.

Som Marcel Duchamp har sagt:
"There is no way you can frame it, you just have to experience it."

Eva-Britt Larsson, projektsamordnare, 076-634 78 88

Alexander Olofsson, kommunikatör, 070-810 94 49

Fakta:

Utställning: "Tre villor och en camping" av Abelardo Gonzalez
Vernissage: den 10 april kl 17-20
Utställning pågår den 11 april - 4 maj (öppet dagligen kl 12-17)
Besöksadress: Katrinetorp Landeri, Katrinetorps allé 1, Malmö

Abelardo Gonzalez blev professor vid Arkitekturskolan i Lund, och gav under perioden 2003-2010 LTH en internationell nivå som kunde jämföras med de ledande, såsom AA och Bartlett i London, eller SciArc i LA, USA.