Acetylenpaviljongen åter till Malmö

Ingress: Måndagen den 20 oktober kommer Acetylenpaviljongen från Baltiska utställningen 1914 flyttas från Ystad till Pildammsparken i Malmö. Text: Acetylenpaviljongen åter till Malmö Under Baltiska utställningen 1914 hade Svenska Karbidkontoret en utställningsmonter kallad Acetylenpaviljongen. De marknadsförde produkter som acetylenljuskastare, acetylensvets, acetylengeneratorn Omega samt en acetylenglödljus-brännare. Acetylenpaviljongen var en mindre friliggande byggnad i den nordöstra delen av utställningsområdet. Paviljongen uppfördes i trä med locklistpanel och stora spröjsade fönster. Byggnaden hade ett bastant och högt, valmat tegeltak. När Baltiska utställningen var över flyttades Acetylenpaviljongen till Ystads Idrottsplats. Där tjänade den som omklädningsrum och funktionärsbyggnad. Acetylenpaviljongen användes senare som enklare förrådsutrymme för att till slu t stå tom och öde. Byggnaden hotades av rivning, men istället kom det ett förslag år 2002 att återbörda den till Malmö och Pildammsparken. Nu är vi där och måndagen den 20 oktober kommer paviljongen att flyttas från Ystad till Pildammsparken i Malmö. Paviljongen kommer att placeras vid boulebanan vid Carl Gustavs väg. Där kommer den att tjäna som klubblokal. Arbetet påbörjas klockan 07.00 måndagmorgon med att lyfta paviljongen och kommer transporteras till Malmö under förmiddagen. För mer information kontakta Anders Nilsson, Stadsfastigheter. Telefon 040-34 19 54, Mobilnummer: 0705-79 60 24.