​Antirasistiskt lärarnätverk samlas för kunskapsutbyte

​Antirasistiskt lärarnätverk samlas för kunskapsutbyte

Onsdagen den 25 mars träffas 65 pedagoger och personal från Malmös skolor för att diskutera antirasistiska strategier. De ingår i Malmös antirasistiska lärarnätverk. Målet med dagen är att skapa ett forum för fortbildning, nätverkande och tips på konkreta metoder som kan hjälpa personal i Malmös skolor att jobba antirasistiskt.

Mötet sker på Swedbank Stadion klockan 08.30-16.30 och ordnas av Malmö Stads Pedagogisk Inspiration samt av Ungdom mot Rasisms projekt Normbrytande Rättigheter. Bland annat kommer representanter från Videdalsskolan, Augustenborgsskolan, Strandskolan, Sorgenfriskolan, Linnéskolan och Malmö Praktiska, att närvara.

Under dagen föreläser Tina Kindeberg, universitetslektor i pedagogik, och Sara Duarte, programansvarig för EXPO:s skolverksamhet. Nätverket kommer att få exempel på hur en som lärare eller skolpersonal kan bemöta bland annat fördomar, från kollegor såväl som från elever, samtidigt som en undviker att hamna i en konfrontation med låsta positioner. Hanna Thomé (V), antidiskrimineringskommunalråd, närvarar under dagen.

– Vårt antirasistiska lärarnätverk är oerhört viktigt. Många elever upplever rasism och diskriminering och många lärare vill få bättre kunskap och möjlighet att arbeta antirasistiskt. Jag är övertygad om att vår satsning på antirasism i skolan gör skillnad och jag hoppas att än fler skolor ansluter sig till nätverket, säger Hanna Thomé (V).

Kontaktperson:

Hanna Thomé, 0709-13 46 61