​Antologi belyser det obetalda omsorgsarbetet

​Antologi belyser det obetalda omsorgsarbetet

Varje dag får personer som på grund av långvarig sjukdom, funktionsnedsättning eller hög ålder vård och hjälp av en nära anhörig för att klara sin vardag, så kallat obetalt omsorgsarbete. Utifrån ett av Malmökommissionens utredningsdirektiv har det obetalda omsorgsarbetet lyfts fram och samlats i en antologi, som kommunstyrelsen tog del av på onsdagen.

Familj, vänner, grannar eller andra personer som utför obetalt omsorgsarbete till närstående, så som att städa, handla eller boka läkarbesök, syns inte i statistiken och deras arbete blir lätt osynligt. Samtidigt kan det påverka den anhörigas möjlighet att försörja sig själv eller sin familj då vissa på grund av omsorgen har gått ner i arbetstid eller slutat arbeta helt och hållet för att hjälpa en närstående. Andra får en mer stressig vardag med sjukdom och sjukskrivning som följd. I längden påverkar detta bland annat pensionen och ersättningen från arbetslöshetskassan. Obetalt omsorgsarbete utförs av kvinnor i högre utsträckning än män, vilket gör frågan angelägen för jämställdheten. Med anledning av situationen för många anhörigvårdare har Malmö stad tagit fram en antologi utifrån ett utredningsuppdrag från Malmökommissionen. Antologin belyser bland annat barns och ungdomars situation som anhörigvårdare, vilken är en grupp som tidigare inte har lyfts fram. För de här barnen och ungdomarna kan omsorgen handla om att städa, laga mat, ta ansvar för syskon, att få en förälder att må bättre och inte be om hjälp för egen del.

Anledningarna till att obetalt omsorgsarbete sker trots att lagstiftningen säger att närståendes insatser ska vara ett komplement till samhällsinsatserna och grundas på frivillighet är flera, men påverkas av att allt fler kan och vill få vård och omsorg i det egna hemmet. Det är viktigt att se de anhörigas situation och göra en helhetsbedömning när det fattas beslut om bistånd.

– Jag skulle tro att den största vårdinsatsen i samhället görs av anhöriga, för många är det självklart in en nära relation. Vi behöver lyfta upp och synliggöra de konsekvenser det kan medföra och att det heller inte alltid är frivilligt. Jag önskar att alla våra verksamheter i staden blir ”anhörigvänliga” – att man ser och kan stötta de anhöriga och se helheten, säger Carina Nilsson (S), vård- och omsorgskommunalråd.

– Stora delar av det obetalda omsorgsarbetet utförs av kvinnor. Det är rimligt att vi ökar vår kunskap om detta, inte minst eftersom alltmer av vårdinsatserna för äldre och sjuka utförs i hemmen. Samhället måste stötta anhöriga i deras omsorgsarbete samtidigt som vi inte ska ålägga anhöriga uppgifter som är den offentliga omsorgens ansvar, säger Nils Karlsson (MP), jämställdhetskommunalråd.

Carina Nilsson, 040-34 12 61

Nils Karlsson, 040-34 11 12