Att skriva bok med Zlatan – David Lagercrantz besöker Rosengårdsbiblioteket

David Lagercrantz är författaren bakom en av de största Svenska boksucceérna i modern tid. Under arbetet fick han lära känna en superstjärna och upptäcka en långt mer mångfacetterad man än väntat. Den 14 augusti kommer han till Rosengårdsbiblioteket och platsen där allt började och berättar om hur självbiografin ”Jag är Zlatan Ibrahimovic” växte fram.

Boken bygger, enligt Lagercrantz själv, på omkring 100 timmars intervjuer med Zlatan, gjorda främst i Milano. Boken sålde 500 000 inbundna exemplar redan innan julen 2011 och enligt agenturen Bonnier Group Agency gör detta den till en av de snabbast säljande böckerna någonsin i Sverige. Att David Lagercrantz nu besöker Rosengård för att berätta om sitt arbete och samarbete med Zlatan är man mycket glada för på stadsdelsbiblioteket.

- Boken om Zlatan har gjort stor skillnad här i Rosengård, säger Mette Agborg som är bibliotekarie på Rosengårdsbiblioteket. Intresset har varit enormt och på biblioteket har vi fått göra lånekort som aldrig förr, till både unga och gamla. Det är tydligt att människor känner stolthet över att Rosengård genom Zlatan och David har fått en positiv klang.

Tisdagen den 14 augusti klockan 18 kommer David Lagercrantz till Rosengårdsbiblioteket. Och nu hoppas man på stor uppslutning och många besökare.

- Det tror jag det blir, säger Mette Agborg. Zlatan är väldigt viktig i Rosengård! Vi tror att många tycker att det är spännande och gärna vill höra David Lagercrantz berätta om sina möten med Zlatan.

När? Tisdagen den 14/8 klockan 18

Var? Rosengårdsbiblioteket, Dicksons väg 12

Hur? Gratis. Ingen föranmälan krävs. OBS! Begränsat antal platser!

Vid frågor:

Mette Agborg, bibliotekarie på Rosengårdsbiblioteket 070-985 64 88